Ask heeft de bètaversie van de zoekmachine in Nederland gelanceerd. Deze nieuwe zoekmachine biedt internetgebruikers een nieuwe zoekervaring door hun zoektechnologie, geïntegreerde tools en een inzichtelijke, en gebruikersvriendelijke interface.
Ask.com is één van de slechts vier algoritmische zoekmachines ter wereld. Volgens deze benadering ordent de zoekmachine resultaten op basis van relevantie. Net als andere zoekmachines maakt Ask.com gebruik van de populariteit van links om resultaten te ordenen.
De zoekmachine gaat echter verder. Ook de reputatie van webpagina’s onder experts weegt mee bij het vaststellen van de relevantie. Ask.com is de enige grote zoekmachine die het web verdeelt in ‘gemeenschappen’ per onderwerp en een hogere betrouwbaarheid toekent aan sites die volgens specialisten toonaangevend zijn op bepaalde gebieden .
Verder biedt de zoekmachine een aantal bruikbare tools voor efficiënter online zoeken:
* Ask.com Toolbox: snelkoppelingen naar de meest voorkomende zoekopdrachten. De bètaversie biedt buttons voor het internet, afbeeldingen, Bloglines en MijnAsk. Als Ask.com meer tools toevoegt, krijgt de Toolbox ook uitbreiding. Gebruikers kunnen de Toolbox makkelijk op maat inrichten en deze naar keuze openen of sluiten.
* Afbeeldingen: met deze tool kunnen Ask.com-gebruikers eenvoudig zoeken naar afbeeldingen op het internet.
* MijnAsk: een gepersonaliseerde zoekdienst waarmee gebruikers resultaten tijdens het zoeken kunnen opslaan en een ‘Persoonlijk Web’ kunnen inrichten. Resultaten zijn zo eenvoudig op te slaan, te ordenen in mappen, te voorzien van aantekeningen en te delen via e-mail. Bovendien kunnen gebruikers zoeken binnen hun eigen MijnAsk-omgeving. Daarnaast stelt MijnAsk gebruikers in staat afbeeldingen te uploaden via de eigen desktop, van het web of van een mobiele telefoon en deze op te slaan in hun Persoonlijk Web.
* Verrekijker: met deze unieke tool krijgen gebruikers een preview van de zoekresultaten zonder direct door te moeten klikken naar de betreffende site. Door hun muis te bewegen over een klein icoontje van een verrekijker dat naast de meeste weblinks verschijnt, roepen gebruikers de preview op. Door deze optie kunnen ze snel inschatten of een pagina relevant is voor hun doel. Volgens een onafhankelijk onderzoek door VeriTest neemt het aantal benodigde klikpogingen per zoekactie door de inzet van de Verrekijker af met 50 tot 70 procent.
“Deze introductie is een belangrijke stap in de uitrol van onze zoekmachine in Europa”, zegt Adrian Cox, Vice-President en algemeen directeur van Ask.com Europe. “Onze site onderscheidt zich door een aantrekkelijke ‘look and feel’. Deze bètaversie biedt ons de basis voor verdere ontwikkeling tijdens de testfase. Door nieuwe zoek-tools en content te combineren, kunnen we optimaal inspelen op de behoeften van gebruikers die snel willen beschikken over relevante zoekresultaten.”