25.03.2009
Media

5 Jaar bloggen : Mark de Kock

By: Henk de Hooge

BlogMedia
5-jaar-bloggen-mark-de-kock.jpg
5-jaar-bloggen-mark-de-kock.jpg

Een week geleden toen we ons 5 jarig bestaan bijna waren vergeten heb ik een dag later een aantal bloggers en vrienden gevraagd hoe zij terugkijken op die periode en dan specifiek als het om bloggen en weblogs gaat. Daarrnaast wat hun visie voor de toekomst is. Vrijwel iedereen blogde 5 jaar geleden al. Vandaag doen ze dat nog steeds, delen ze met passie hun visie “on stage” en zijn ze vrijwel allen verslingerd aan dat andere fenomeen Twitter.

De komende twee weken zullen we dagelijks hun reacties plaatsen. De eerste die zijn ervaringen met ons wil delen is Mark de Kock. In zijn Twitter Bio (@markies) staat: Passionate integrated marketing junky – blogger @ match2knowledge.nl – working @ Sara Lee. Mark over 5 jaar bloggen:

Alles is veranderd en eigenlijk ook niets. Wat nieuw, spannend en voor de voorhoede was werd standaard.

De manier waarop internet een rol speelt in het dagelijks leven neemt, net als toen, nog altijd hard toe. De autoriteit van content wordt nog altijd bepaald door het individu en zijn ervaring/referentiekader/intelligentie, niet het platform.

Het platform biedt wel meer dan toen mogelijkheden om deze content nog verder te verrijken (comments /relevante links/ relevante postings/ witter berichten). Eea te laten leven op afstand en de dialoog aan te gaan met anderen. Er zijn nog altijd maar een paar sites die dit goed oppakken en daarmee mainstream zijn geworden.

Pas sinds de doorbraak van social media zoals Facebook/Hyves etc en diensten zoals Twitter neemt het nieuwswaarde belang van blogcontent af. De achtergrond en verdieping komt ervoor in de plaats. Wat je al hebt gehoord via Twitter wil je verdiept zien door een slimme bloggende geest die het perspectief biedt.

Dan nog zijn er genoeg mensen die deze trend (nog) niet volgen en gewoon couchsurfer zijn. vegeterend digitaal Consumeren (al dan niet naast andere input zoals er steeds vaker meerdere laptops in 1 gezin zijn en men “gezellig” op de bank samen suft en (digitale)TV kijkt). Daarmee is wellicht het moment van content beleven verandered en wordt de hamvraag: A) staan we op of net over de rand van een nieuwe fase? B) Wat betekent dat voor de toekomst van bloggen?

Share this post