Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).
Fressen oder Moral, zullen we elkaars zakken gaan vullen?
We hebben nu wel genoeg gelezen dat je uit je comfort zone moet stappen om echt te veranderen. Dat er nu een tijd ontstaat waarin we sharen, transparant naar elkaar zijn, stoppen met elkaar de tent uit te vechten. Leiderschap tonen en verantwoordelijkheid nemen, en alleen maar goede dingen doen voor the planet. Dat weten we nu wel.
Nu het zomer is en je wellicht iets meer tijd hebt daarover na te denken, mijn vraag: doe je dat ook?
Vraag. Waarom zien we steeds meer tribes ontstaan, gesloten clubjes die goed voor elkaar zorgen, elkaars reputatie bevorderen, met elkaar sharen en wat minder met hen die je er niet bij wilt hebben, en die de rest van de wereld strategisch negeren?
Zo maar wat waarnemingen. Waarom neemt Frankwatching nooit een bijdrage van Emerce over en omgekeerd?
Waarom zal NRC geen bijdrage van de Telegraaf versterken? Is dat niet bevorderlijk voor de lezer? Heeft die geen behoefte aan een 360 outlook op een bepaald onderwerp, in plaats van copy paste artikelen met een andere kopregel.
Waarom heeft iedere instelling voor Hoger onderwijs zijn eigen ICT gedoe, student-volgsystemen , financiële administraties en zo, terwijl die toch allemaal het zelfde moeten kunnen? Waarom krijgen dokters nu mee dat ze ‘het geheim van de smid’ niet moeten verklappen als ze op seminars spreken, omdat het ziekenhuis dan concurrentiepositie verspeelt? Waarom werken ministeries, daar werken civil servants, niet samen?
Waarom ontstaat er geen samenwerking tussen ondernemingen daar waar het voordeel daarvan zo duidelijk is? Waarom regelen ICT ondernemingen niet gezamenlijk een hack-veilig internet? Zit onze behoefte aan persoonlijke identiteit dan echt zo in de weg?
Langzamerhand zie ik de beweging ontstaan dat juist diegene die transparantie propageren, juist zelf niet transparant zijn. Kraslotgedrag.
Hoe ‘2.0’durf jij te zijn?
Wie het kanaal heeft heeft de macht zei ik hier eerder. Zullen we Nederland nu eens echt met zijn allen leuker gaan maken en elkaars zakken gaan vullen?
Ik denk dat hier de komende 3 jaar om gaat. Kiezen we voor Fressen of voor Moral? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we minder egocentrisch worden, zonder dat de markt ons in een positie drukt dat we toch weer voor fressen gaan. ‘Delen’ maakt meer mensen gelukkiger. Vermenigvuldigen is dan een logisch gevolg.
We hebben nu een historische kans iets heel moois te maken van onze wereld. We hebben de kans al onze talenten in te zetten en daarin gezien en erkend te worden. Het wordt tijd dat we daar niet alleen over schrijven maar het ook doen. Survival of the Kindest.
Met zijn allen dus.
Verder lezen over Content
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Marketing11.11.2024
Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?
Search11.04.2023
YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!
DC Business27.01.2023
Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf
DC Business24.11.2022
Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?
Social Media26.01.2021
Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over
Een beter thuis voor schrijversSearch14.12.2020
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?
Online07.09.2020
Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!
Verder lezen over Web 2.0
Metaverse27.01.2022
Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3
Tech in Asia03.12.2020
Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur
en plant een nieuw evenement in TokyoOnline30.11.2014
Infographic: Wat is responsive web design?
Online18.12.2011
Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That
Media28.10.2010
Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!
Online05.04.2010
Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0
Social Media22.03.2010
Succes Avatar door Social Media, Part II
Media07.03.2010