Het in 2008 gelanceerde Microblog Numpa zegt volop te profiteren van de populariteit van Twitter. Dat melden ze in hun vandaag verzonden persbericht waarin bekend wordt gemaakt er inmiddels meer dan 20.000 mensen (numpers) in Nederland gebruik maken van Numpa.
Dat zouden er volgens schattingen meer zijn dan het aantal gebruikers van Twitter, ook al zijn van deze dienst geen officiele cijfers bekend.
De kracht van Numpa wordt door de bedenkers gezocht in de besloten thematische gebruikersgroepen die al of niet desgewenst soms volledig gesloten –en onzichtbaar- zijn voor anderen dan (uitgenodigde) deelnemers.
Het is de vraag of Numpa hiermee hun eigen businessmodel heeft ondekt voor de dienst door bedrijven de mogelijkheid te bieden om in besloten groepen een gezamenlijk project te volgen. Dankzij een koppeling kunnen berichten op Numpa desgewenst automatisch worden doorgeplaatst op Twitter.com.
In de afgelopen maanden bleek ook een steeds groter aantal niet-Nederlandstaligen gebruik te maken van Numpa. Speciaal voor hen is nu ook een Engelstalige versie gelanceerd via een .com versie.