13.11.2012
Social Media

Live Twitteractie UNICEF raakt sympathieke snaar bij jongeren

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSocial Media

Eind vorige maand organiseerde UNICEF Nederland een Twitteractie gericht op klagende scholieren. Elke eerste dag na een schoolvakantie bereikt het aantal klaagtweets over school namelijk een hoogtepunt, terwijl Malala Yousafzai onlangs in Pakistan werd neergeschoten omdat zij strijdt voor recht op onderwijs.

Twitteraars die op 22 oktober na de herfstvakantie een dergelijke klaagtweets plaatsten werden door UNICEF verrast met een persoonlijke videoboodschap van een bekende Nederlander. Doel was het recht op onderwijs in de wereld bij jongeren onder de aandacht te brengen. 10 november is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot de Dag van Malala, daarmee willen ze aandacht vragen voor de 32 miljoen meisjes en 29 miljoen jongens in de wereld die geen basisonderwijs krijgen.

BN-ers Willie Wartaal, Sipke Jan Bousema, Sharon Doorson, Monsif, Marvy Rieder en Elco van der Geest waren op 22 oktober op het kantoor van Red Chocolate in Haarlem, bedenker van deze campagne. Daar werden live video’s opgenomen welke stuk voor stuk persoonlijk gericht waren aan een klagende twitteraar. Voorbeeld:

https://youtube.com/watch?v=0r8kjRTklSs%3Ffeature%3Doembed

Een korte compilatie van de actie met daaronder de resultaten:

https://youtube.com/watch?v=sLMLuoOyaKM%3Ffeature%3Doembed

– In totaal werden er 72 jongeren via Twitter benaderd met een persoonlijke video.

– 27,7% van deze jongeren deelde deze video direct met zijn of haar volgers.

– Dit leverde een cumulatief bereik op van 38.605 impressies op de tweets en 1.848 views op de persoonlijke YouTube video’s.

– De reacties waren louter positief. Jongeren twitterden hun sympathie voor deze actie en reageerden verrast door de innovatieve manier van het bereiken van jongeren.

Share this post