Het gebruik van Twitter is het afgelopen jaar met zo’n 343% gegroeid. Het ‘microblog’ werd begin 2007 gelanceerd en is volgens recente cijfers (PDF) van onderzoeksbureau Nielsen Online het snelst groeiende sociale netwerk.
Naast de hardcore Twitterazzi die het al vanaf de eerste maanden na de lancering veel gebruiken, ontdekken ook steeds meer bedrijven en onderwijsinstituten de dienst. Er zijn inmiddels ook al wat klonen, bedoeld voor bijvoorbeeld interne communicatie op bedrijfsnetwerken: Yammer, Present.ly en Blue Twit van IBM.
Twitter is het antwoord op de overvloed aan mail, aldus consultant en informatiespecialist Timo Kouwenhoven van adviesbureau DNV-Cibit in Bilthoven. “Door het en masse omarmen van e-mail graven we ons eigen graf“, aldus Kouwenhoven, die zelf ook actief is op Twitter. E-mail schept volgens Kouwenhoven verkeerde verwachtingen. “De verzender heeft niet de intentie om dagen te wachten op een antwoord. Ergens verwacht hij dat alle ontvangers zullen antwoorden, of liever nog, de beste antwoorden het eerst komen.“
Bij Twitter bepalen mensen zelf wat ze wanneer ontvangen. Wie geïnteresseerd is, kan bepaalde mensen of onderwerpen volgen. Je neemt een ‘abonnement’ op een persoon of een thema. Kouwenhoven: “Twitter prikkelt het delen van kennis. Of beter nog, het mobiliseert kennisdelen.”
Via: Nrc.nl