Technology05.05.2016

Verander je fiets met een GeoOrbital wheel in 60 seconden in een e-bike


Mobility betekent op dit moment veel meer dan alleen mobiliteit en staat eigenlijk voor een nieuwe industrie die zich richt op hoe wij ons vandaag en in de toekomst gaan verplaatsen. Autonoom rijden is hot in de media, stedelijke vernieuwingen met aangepaste wegen en fietspaden zijn volop in bewerking, de Hyperloop van Elon Musk is weer ver weg, hybride auto’s zijn al gewoon, elektrische auto’s moeten dit nog worden en e-bikes zijn razend populair.

Die laatste categorie, e-bikes, is bijzonder. De verkoopcijfers gaan door het dak en van de 10 nieuwe fietsen die er worden verkocht in Nederland hebben er inmiddels 4 een vorm van elektronische ondersteuning. Het zijn juist niet de ouderen maar steeds vaker kiezen ook jongeren voor dit type fiets. Leasemaatschappijen hebben het door want ook de zakelijke rijder kan voor zo’n 75 euro per maand inmiddels een e-bike naast zijn leasebak aanschaffen. In steden duiken ze daarom steeds vaker op en wie naar de hoge bergen gaat komt vrijwel alleen nog e-bikes tegen. De prijs van een e-bike ligt aan de onderkant inmiddels beneden de 1.000 euro. De bovenkant van de markt bestaat uit geavanceerde mountainbikes waarmee je niet alleen downhill kunt maar nu ook naar boven kunt trappen. De prijs van deze superbikes kan tot ver boven de 5.000 euro oplopen.

Al een aantal jaren wordt er ook gezocht naar oplossingen om je ‘gewone’ fiets om te bouwen naar een e-bike. Misschien is daar het inmiddels bekende Copenhagen Wheel wel het beste voorbeeld van. De bedenkers van de GeoOrbital hebben iets soortgelijks bedacht al zit dit wiel verrassend genoeg in het voorwiel van je fiets en is hij ook nog eens in 60 seconden te vervangen.

Het wiel wordt aangedreven door een 500W elektromotor met en Panasonic 36V Lithium-Ion batterij waarmee je zo’n 30 km vooruit moet kunnen of tot 50 mijl met trapondersteuning. Het vermogen is weggestopt in een futuristisch ogende en driehoekige behuizing die de spaken van een gewoon fietswiel vervangen. Extra batterijen zijn beschikbaar voor wie langere ritten wil maken.

Het grootste verschil met een normale e-Bike is eigenlijk dat de GeoOrbital ook als volledige aandrijving kan worden gebruikt. Bij een e-Bike kun je kiezen voor de mate van trapondersteuning waardoor je eigenlijk nooit met tegenwind hoeft te fietsen. De bediening van het GeoOrbital wheel gaat via een klein bedieningspaneel op het stuur waar ook de resterende levensduur van de batterij op te lezen is. Dankzij een ingebouwde USB-aansluiting kan je ook nog je smartphone bijladen of je fietsverlichting gebruiken terwijl je onderweg bent. Dankzij een speciale foam-band zou ook lekrijden tot het verleden gaan horen.

GeoOrbital is een Kickstarter project waarbij gezocht werd naar 75.000 dollar funding. Inmiddels staat de teller al ver boven de 300.000 dollar waardoor het innovatieve wiel zeker op de markt gaat komen. ‘Early backers’ gaan 500 dollar betalen voor de innovatie, de werkelijke prijs gaat rond de 1.000 dollar liggen wat nog wel fors geprijsd is. Zodra de productie omhoog kan zal deze zeker gaan zakken.

GeoOrbital_wheel
GeoOrbital_wheel
GeoOrbital_wheel_kickstarter
GeoOrbital_wheel_kickstarter
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over e-bike

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

Vapen is in Nederland mede door wet- en regelgeving niet zo populair, maar in andere landen wel. Deze creatieveling maakte er een e-bikebatterij van.

Technology05.11.2024

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

E-bikefabrikant Stella vraagt uitstel van betaling aan

Er werd tijdens de coronaperiode extra veel gefietst. Nu blijkt dat de enorme vraag zodanig is teruggelopen, dat Stella het financieel niet meer rond kan krijgen.

Gadgets05.11.2024

E-bikefabrikant Stella vraagt uitstel van betaling aan

Fatbikes worden nog een probleem deze winter

Er wordt nu voor het eerst bijgehouden welke patiënten in het ziekenhuis komen na een fatbike-ongeluk en de inzichten zijn schokkend te noemen.

Nieuws30.10.2024

Fatbikes worden nog een probleem deze winter

Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar

Nu de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen om alleen fatbikes te belasten met extra regels, zoals een minimumleeftijd en helmplicht, zien fabrikanten van legale fatbikes zich genoodzaakt direct fietsen te ontwikkelen die net buiten de regels vallen.

Gadgets25.09.2024

Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fatbike V20Pro is illegaal op de Nederlandse weg

De laatste tijd zijn ongelukken met fatbikes veelvuldig in het nieuws, omdat ze worden opgevoerd, zo ook de V20Pro.

Gadgets16.07.2024

Fatbike V20Pro is illegaal op de Nederlandse weg

E-bikemerk Cowboy stopt onder druk Amsterdam met zijn racespel voor de fiets

Hoe leuk het ook is om te racen, is dat op sommige plekken niet het beste idee. Cowboy heeft onder druk van de Gemeente Amsterdam besloten om te stoppen met zijn net geïntroduceerde racespel.

Gaming15.07.2024

E-bikemerk Cowboy stopt onder druk Amsterdam met zijn racespel voor de fiets