Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.
Vidhya Srinivasan, Vice President en General Manager van Ads bij Google, benadrukte in haar keynote speech de impact van AI op de advertentie-industrie: “Wanneer we AI inzetten voor onze miljarden gebruikers, makers en bedrijven, is de impact enorm. AI in Search helpt mensen om antwoorden te vinden op specifiekere en complexere vragen. Ook zorgt het ervoor dat je op een nieuwe manier content kan verkennen en creëren op YouTube; waar mensen ook steeds op zoek zijn naar nieuwe mogelijkheden, ontdekkingen en inspiratie.”
AI-gedreven transformatie van marketing en creatie
Srinivasan vervolgde: “Nu we digitale ervaringen door AI zien evolueren, is de rol van reclame om mensen en bedrijven met elkaar te verbinden belangrijker dan ooit. We helpen mensen om te vinden wat ze willen in deze immense wereld van informatie. En terwijl zij op ontdekkingstocht gaan, maken relevante en aansprekende creatieve oplossingen nog steeds het verschil voor adverteerders. Wij geloven dat generatieve AI hier een enorm potentieel creëert. Dit betekent dat we nieuwe niveaus van schaalbaarheid, snelheid en maatwerk bereiken. Snellere creatieve productie, media-activatie op maat en resultaten realtime meten dragen allemaal bij aan betere prestaties.”
Videogeneratiemodel Veo
Een van de meest opvallende nieuwe tools is Veo, Google’s geavanceerde videogeneratiemodel. Met Veo kunnen marketeers binnen enkele minuten hoogwaardige videocontent creëren, zelfs met specifieke filmtechnieken en visuele effecten. Een voorbeeld hiervan is de video van een “gehaakte leeuw” die speciaal voor Cannes werd gemaakt. Google’s eigen marketingteam heeft de kracht van AI al benut in een recente Pixel 8-campagne. Met behulp van de AI-tool Demand Gen genereerde het team 4.500 verschillende advertentievariaties voor YouTube, Discover en Gmail.
Creativiteit in het AI-tijdperk
Srinivasan vergelijkt AI met de camera’s op onze smartphones: “Ik zie AI zoals camera’s op onze telefoons. Sommigen spelen nog met rolletjes film, maar tegenwoordig is de gemiddelde foto of video veel beter dankzij technologie. Dat betekent echter niet dat we allemaal tijdschriftcovers kunnen schieten. Hoeveel AI ook verbetert, het heeft geen smaak of vindingrijkheid. Toch kan AI nieuwe mogelijkheden bieden om je potentieel voor creativiteit uit te breiden.”
Demo’s tonen de kracht van AI in de praktijk
Tijdens de keynote presenteerde Alex Chen, Creative Lab Director bij Google, verschillende voorbeelden van hoe Google’s creatieven AI gebruiken om nieuwe campagnes en projecten te ontwikkelen:
- Best Phones Forever campagne: Deze campagne maakt gebruik van AI-verhalen en schrijftechnologie om in realtime te reageren op suggesties van gebruikers.
- Infinite Wonderland-project: In samenwerking met illustratoren heeft Google het klassieke Alice in Wonderland-boek getransformeerd tot een eindeloos universum van AI-gegenereerde illustraties.
- GenType: Deze tool stelt gebruikers in staat om nieuwe alfabetten te genereren van diverse materialen, zoals jello, ramen noodles of zwembanden.
[Fotocredits – Frédéric Prochasson © Adobe Stock]
Verder lezen over Creativiteit
Video12.06.2024
YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen
Online26.03.2024
5 voorbeelden van OpenAI’s Sora die je zullen verwonderen
Media22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"Events10.02.2023
Begin vast te tekenen: WK doodlen dit jaar in Amsterdam
Technology26.12.2022
Kunstenaars protesteren op social media tegen werkinpikker AI
Online15.08.2022
6 AI-websites om je leven en werk veel makkelijker te maken
Social Media02.08.2022
Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken
Gadgets28.04.2022
HP maakt ENVY-laptops speciaal voor creatievelingen
Verder lezen over Google
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Cybercrime26.06.2024
Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Marketing19.06.2024
Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search31.05.2024
Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Online27.05.2024
5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Cybercrime27.06.2024
Veel zorginstellingen hebben last van DDoS-ransomware aanvallen
Artificial Intelligence26.06.2024
Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis
Online25.06.2024
Platenmaatschappijen gaan achter AI-muzieksoftware aan
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online20.06.2024
We hebben geen idee wanneer we met een robot praten
Social Media20.06.2024
Een nieuwe wereld opent zich in Snapchat: AI-gegenereerde lenzen
Gadgets18.06.2024
Nieuwe robot Pixelbot 3000 maakt van AI-prompt LEGO-mozaieken van alles
Verder lezen over Online Video
DC Business13.06.2024
De voordelen van visuele content in e-learning
Video12.06.2024
YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen
Video29.05.2024
YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker
Video27.05.2024
Boston Dynamics-robot Spot gaat viral met TikTok-dansjes
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Video08.04.2024
10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen
Social Media04.04.2024
Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken
Online28.03.2024