Technology15.06.2016

Dit is de reden waarom je vliegtuigmodus moet aanzetten tijdens je vlucht


In het vliegtuig benadrukken de stewardessen altijd dat je je telefoon op vliegtuigmodus moet zetten. Vroeger moest je telefoon zelfs helemaal uit, maar sinds er airplane mode is, zetten we hem natuurlijk gewoon daarop. Maar waarom moet je je telefoon eigenlijk op vliegtuigmodus zetten?

Je hebt waarschijnlijk wel eens te horen gekregen dat het signaal van je telefoon kan interfereren met de elektronica van het vliegtuig. Vervolgens slaan je hersenen op hol en komen er vreselijke gedachten in je op: het vliegtuig stort neer en doordat ik mijn telefoon aan heb laten staan, kan de piloot niet meer communiceren met de buitenwereld. Dat soort rare dingen. Oftewel: je zet je telefoon gewoon op vliegtuigstand.

De echte reden waarom je je telefoon op vliegtuigmodus moet zetten

Telefoons verstoren inderdaad de communicatie van vliegtuigen. Volgens een piloot die zijn hart lucht op Airlineupdates.com is dit niet direct gevaarlijk, maar vooral heel irritant voor de piloot. Als er telefoons aan blijven staan, veroorzaken ze namelijk storing op de radio’s van het vliegtuig en dat horen piloten in hun koptelefoons. Ze horen dan een vervelend geluid: het geluid als je je telefoon te dicht bij een speaker houdt. Irritant!

De piloot schrijft dat het niet direct gevaarlijk is als je je telefoon aan laat staan, maar dat het wel heel vervelend kan zijn. Hij schrijft dat als er vijftig mensen hun telefoon niet uitzetten, zullen er vijftig telefoons constant op zoek zijn naar zendmasten. “That is a lot of radio pollution.”

Volgens de piloot is het gewoon netjes om je telefoon op vliegtuigmodus te zetten. Zo kunnen de mensen in het vliegtuig gewoon hun werk doen en kom jij waar je wil zijn. De piloot die hier aan het woord is vertelt dat hij 50 vluchten per maand doet, en dat hij een of twee keer per maand het vervelende geluid hoort via zijn koptelefoon.

Bereik en technologie

Het vervelende geluid is niet altijd te horen, ook al heb je (al dan niet per ongeluk) je telefoon aan laten staan. Zo hoor je het geluid bijvoorbeeld niet boven de 10.000 voet, omdat je telefoon dan absoluut geen bereik heeft. Ook hebben sommige telefoons het erger dan de andere. De piloot zegt dat hij de storingen steeds minder hoort, omdat de toestellen en daarmee dus ook de technologie steeds slimmer en nieuwer wordt. Ook hebben de storingen te maken met de vliegtuigen. Hoe kleiner het vliegtuig, hoe meer last de piloten ervan kunnen hebben. Als je in een groot vliegtuig zit, is er vaak nog een ruimte voor de crew tussen de cockpit en het passagiersruim, waardoor de signalen worden afgezwakt. Heel grappig: hij geeft ook aan dat het meestal niet de passagiers zijn die hun toestel aanlaten, maar de medewerkers, bijvoorbeeld een piloot of een stewardess.

In het ongunstigste geval kan het zo zijn dat de piloot informatie mist van het grondpersoneel, maar onthoud goed: piloten zijn daarop getraind. Ze oefenen regelmatig voor rampsituaties: als bijvoorbeeld de motoren uitvallen, er brand uitbreekt of als ze geen contact meer kunnen krijgen met ‘buiten’.

Dus de volgende keer als je een vliegtuig instapt: zet je telefoon even op vliegtuigmodus, want nu weet je hoe irritant het kan zijn voor de piloten! Sit back, relax and enjoy your flight!

Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van lekker eten, reizen en beauty.

...

Verder lezen over Vliegtuig

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Als de veiligheidsinstructies in alle vliegtuigen zo waren als die van de Japanse vliegmaatschappij ANA, dan zouden veel meer mensen opletten.

Gaming16.08.2024

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Er is een nieuwe vorm van in-flight entertainment. Er wordt een soort koepel op een vliegtuig gezet waarmee je een heel speciaal uitzicht hebt. Je ziet dan de lucht boven je en om je heen. 

Technology06.06.2024

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Een Texaans bedrijf beweert nieuw bewijs te hebben over wat er met MH70 is gebeurd. Een vliegtuig dat 239 mensen aan boord had en in 2014 nooit op zijn bestemming aankwam. Kunnen de Texanen het verschil maken en eindelij...

Technology11.03.2024

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Veel bedrijven experimenteren momenteel met AI-chatbots en dat is zeker op bijvoorbeeld een klantenservice heel erg handig. Je kunt er immers veel klanten mee helpen, omdat veel mensen toch vaak dezelfde vragen stellen....

Online20.02.2024

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Oh AIr Canada...