De impact van de laadtijd van een website wordt vaak onderschat. Voor Google is het belangrijk omdat de zoekmachine letterlijk een hekel heeft aan trage websites en deze lager waardeert als onderdeel van het fameuze algoritme welke je positie bepaald in de zoekresultaten.
Voor de bezoekers van je website is het minstens zo belangrijk. Ook zij waarderen trage websites niet. Vandaag, onder invloed van Social Media, zijn er andere problemen. De laadtijd van je site wordt naast bijv. JavaScript, en het gebruik van foto’s mede bepaald door de inhoud van derden die moet worden ingeladen. Denk aan een ReTweet button van Twitter of de Like-button van Facebook, we spreken uit eigen ervaring.
Het Nederlandse WatchMouse heeft deze week een Performance Monitoring Service API gelanceerd. Met deze nieuwe applicatie, Loads.in, beschik je als gebruiker over een handige en simpele webmaster tool waarmee je kunt controleren hoe snel een website laadt in een echte browser. Je kunt om de snelheid van je website uit te testen kiezen uit meer dan 50 locaties wereldwijd – op elk continent behalve Antarctica.
Het gratis te gebruiken Loads.in (alleen de volledige url invoeren) controleert een site door gebruik te maken van een echte browser. Je kunt kiezen uit Safari, Chrome, Internet Explorer en Firefox. Daarnaast heb je de mogelijkheid om zg. Waterfall statistieken te bekijken waarin je per onderdeel kunt zien welke impact ze hebben op de laadtijd. Eventuele fouten worden op het resultaat window getoont.