Eerder dit jaar heeft Twitter 70 miljoen dollar geïnvesteerd in de muziekdienst SoundCloud, zo meldt Recode. Twitter bevestigt dat het bedrijf een aandeel heeft in Soundcloud, maar vertelt verder niks over het bedrag dat geïnvesteerd is.
Twitter en SoundCloud werkten al samen. Sinds oktober 2014 is het mogelijk om via Twitter audio van SoundCloud te beluisteren. Door de investeringsronde zou de waardering van SoundCloud stijgen naar 700 miljoen dollar. In 2014 werd het bedrijf op dezelfde waarde ingeschat, maar heeft tussendoor wel verliezen geleden.
De investering is in ieder geval opvallend. Twitter heeft het zelf namelijk niet makkelijk. Het gebruikersaantal groeit niet heel erg meer en zelfs Snapchat is nu groter dan Twitter. Daarom is het bijzonder dat het bedrijf zo’n groot bedrag investeert in een bedrijf waar het ook niet zo goed mee gaat.
SoundCloud is op dit moment vooral populair onder opkomende artiesten, maar een juist verdienmodel is er nog niet. Twitter zou twee jaar al hebben geprobeerd SoundCloud te kopen, maar dat liep op niks uit.
Het is onduidelijk of de investering deel uitmaakt van een strategisch partnerschap, maar dat zou wel logisch zijn. Via SoundCloud kan Twitter misschien groei en betrokkenheid vergroten en SoundCloud kan Twitter weer gebruiken als een manier om hun nieuwe abonnementsdienst te promoten. Beide bedrijven kunnen dus wel wat hulp gebruiken. Twitter is ‘gestraft’ door Wall Street voor het onvermogen van Twitter om snel nieuwe gebruikers aan te trekken en de beleggers van SoundCloud zijn ook bezorgd over de groeivooruitzichten.