Als je het niet wist, was het je waarschijnlijk niet opgevallen. Maar Facebook heeft een nieuw logo. Een heel groot verschil is het niet: de letters zijn dunner, er is meer witte ruimte en de ‘a’ is ronder.
Deze update zal voor de gebruikers niet heel belangrijk zijn, maar binnen het bedrijf is dit wel een grote verandering. De Co-Chief Executive Howard Belk zegt dat deze verandering komt door het mobiele gebruik. De groei van het platform speelt mee in deze verandering.
Het oude logo is ontworpen in 2005 en vanaf toen begon Facebook een vaste plek te krijgen in social medialand. Het oude logo was een sterk, vierkant logo die erg geschikt was voor desktops. Dit is nu helemaal veranderd door het vele mobiele gebruik. Het logo is in 2005 op de groei gemaakt. Ze wilden het later nog gaan aanpassen als Facbook ook groter zou worden.
Vanaf dat moment is Facebook gaan uitgroeien tot een mediagigant. Met onder andere Instagram en Whatsapp onder hun hoede zijn ze nu de grootste speler in het social medialandschap. Deze groei is de reden geweest voor de aanpassingen aan het logo.
Met dit nieuwe logo wil Facebook zich moderniseren en een vriendelijkere uitstraling krijgen. De update laat het groeiende aantal mobiele gebruikers van Facebook zien. Volgens Belk gaat er wel wat verloren met het oude logo, maar het is zo wel smartphonevriendelijk. De strakke letters die op een juiste afstand van elkaar staan, zien er zo beter uit.
Iedere maand heeft Facebook 1,44 miljard bezoekers, steeds meer van die bezoekers komen via smartphones naar het platform. In het eerste kwartaal van dit jaar heeft Facebook 87 procent actieve mobiele gebruikers. Dat was een jaar geleden nog maar 79 procent.
Het logo wordt in eerste instantie veranderd binnen de kantoren van Facebook. Het logo waar alleen de ‘f’ van Facebook te zien is, blijft onveranderd.