Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Instagram wil dat er meer authenticiteit terugkomt naar het platform. Het doelt dan niet op BeReal-achtige make-uploze kiekjes en een verbod op gestyleerde foto’s, maar wel op het delen van originele content. Geen reposts en dat soort dingen, maar content waarvan je de eerste bent die het plaatst.
Algoritme van Instagram op de schop
Het algoritme van Instagram wordt aangepast om de aanbevelingen iets unieker te maken. Het is duidelijk geïnspireerd door TikTok, waarop mensen die helemaal niet beroemd zijn soms ineens heel viral kunnen gaan. Instagram heeft lang geteerd op de grootsten, maar gaat nu voor kleinere makers een aanpassing doen om het social medium wat aantrekkelijker te maken. Originele content wordt belangrijker gemaakt en dat betekent dat je meer kans hebt op Insta-succes.
Instagram heeft de laatste tijd wel gemerkt dat grote accounts steeds groter werden, terwijl kleinere accounts er steeds moeilijker tussen konden komen. Je kunt nu ook als klein account meer succesvol zijn omdat het algoritme wat meer let op content die origineel is en wordt gewaardeerd, in plaats van alleen veel ogen krijgt of simpelweg wordt doorgeplaatst. Is een bericht bijvoorbeeld gerepost, dan gaat Instagram op zoek naar waar het origineel vandaan komt.
Instagram een stukje authentieker
Technisch gezien kun je dus een post maken die Kim Kardashian vervolgens van je steelt, maar waar jij uiteindelijk dus wel de credit voor krijgt die je verdient. Past Kim echter iets aan je post aan, dan heb je pech: het systeem zal het dan niet als originele content herkennen. Is het wel een exacte kopie, dan krijgt de reposter bij zijn post een label waarbij de originele maker verschijnt. Kortom: je kunt niet meer zo makkelijk iets klakkeloos van een ander overnemen en uitgeven alsof het van jou is.
Kortom, wat meer ruimte voor originaliteit op Instagram en dat is waar het platform ook ooit mee begon. We hopen meer van dit soort initiatieven te zien bij Instagram, dat zelf ook aardig wat heeft gekopieerd in de afgelopen jaren.
Verder lezen over Instagram
Social Media04.05.2024
Nieuw: geheime Instagram Stories die onthuld worden in DM’s
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Verder lezen over Social Network
Social Media17.05.2024
Social medium X gaat echt niet terug naar Twitter
Social Media17.05.2024
TikTok-video’s mogen nu een uur lang zijn
Social Media13.05.2024
Winst voor X: het mag een video van een steekpartij tonen
Social Media10.05.2024
Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?
Social Media04.05.2024
Nieuw: geheime Instagram Stories die onthuld worden in DM’s
Social Media02.05.2024
Je kunt straks berichten bewerken op Snapchat
Nieuws27.04.2024
Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers
Social Media26.04.2024