Instagram viert haar zesde verjaardag en om dat te vieren ging Buzzfeed met CEO Kevin Systrom zitten om het roerige jaar te bespreken dat het social media-bedrijf heeft gehad. Van de controversiële verandering van iets simpels als het logo van de app, via de introductie van video content en het loslaten van een algoritme op de tijdlijn van gebruikers en wellicht het meest controversiële, het ‘lenen’ van Snapchat’s verdwijnfunctie voor de introductie van Snapchat Stories.
Het heeft Instagram goed gedaan, zo zegt Systrom. Met 500 miljoen actieve gebruikers zit de service in de lift en als ze relevant willen blijven moet ‘Insta’ blijven evolueren. “Niet iedereen was blij met het feit dat we ook video gingen doen, maar we kunnen niet voor eeuwig bij de vierkante foto’s blijven hangen…bedrijven die falen zien zichzelf vaak als een set features en bedrijven met succes zien zichzelf als bedrijven met een missie. Onze missie is om te zorgen dat iedereen zijn belangrijkste momenten kan vangen en dan is het gek voor ons om te zeggen dat het niet anders kan dan in een vierkant plaatje.”
Ook Instagram Stories wordt door Systrom verdedigd. “We hebben veel medewerkers die geloven in het tijdelijke aspect van een ervaring, iets dat we goed wilden overbrengen op onze klanten. We hadden al geprobeerd om het op andere manieren duidelijk te maken, maar dat lukte niet.” Door het beestje een bekende naam te geven wisten mensen wel wat de bedoeling was en de CEO wijst er dan nog maar eens op dat het blijkbaar wel in een behoefte voorzag. “Meer dan 100 miljoen mensen per dag gebruiken Stories, een paar maanden na de introductie.” Dat aan die behoefte voldaan wordt ten koste van een ander platform zegt hij er niet bij.
Ook het gebruik van video op de service vindt hij een logische stap. Je kunt er tegenwoordig niet omheen dat het bijna net zo makkelijk is om mooie video te schieten dan om een leuk plaatje te maken, dus moet Instagram daarin kunnen voorzien. Het is er nog niet helemaal, weet hij ook: “onze video is nog niet heel anders dan wat je bij andere partijen kunt zien. Dat is oké voor nu, maar niet waar we willen eindigen met video.” Concreter dan dat wordt het helaas niet.
Instagram is in volle bloei en door de inmiddels compleet onoverzichtelijke vergroeiing van mogelijkheden die alle social media-kanalen hebben, begint langzaam maar zeker alles op alles te lijken. Dat Instagram onlosmakelijk verbonden zal blijven met de kiekjes die mensen van hun dag maken hoeft helemaal geen probleem te zijn, zo lang het aantal gebruikers maar blijft toenemen. Zoals Systrom zegt over de verandering van het logo: “we willen geen bedrijf zijn dat over camera’s gaat, we willen een bedrijf zijn dat je momenten voor je opslaat en dat willen we blijven.”