De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Van Facebook en Twitter naar YouTube en LinkedIn: farmaceutische bedrijven maken steeds meer gebruik van sociale netwerken voor het verspreiden van informatie, het helpen bij preventie en het verzamelen van klanten feedback.
Tijdens een van de Europese Digital Business seminars over de digitale vorderingen in de zorgsector werd o.a. geconcludeerd dat farmaceutische bedrijven “een keerpunt bereiken in digitalisering en dat de interesse in ‘smart & connected’ technologie enorm groot is.”
Deze digitale transformatie had zich echter nog niet uitgebreid naar de communicatie met eindklanten via de sociale netwerken. De patiënt anno 2015 is steeds vaker actief op het Internet en de sociale media. “Sociale netwerken helpen bij het creëren van een sterke band tussen farmaceutische bedrijven, patiënten en artsen,” aldus een van de keynote speakers. Maar hoe bereik je als farmaceut deze online actieve healthcare professional en/of de eindgebruiker c.q. patiënt?
Goede website en content strategie onmisbaar
Allereerst is een goede website onmisbaar binnen de online communicatie voor farmaceuten, aldus Jesse Gosse van Medical Digitals. Daarnaast is het van belang om goed voor ogen te hebben wie de doelgroep is. Als voorbeeld wordt MSD Nederland aangehaald, die zich op een specifiek gedeelte van de website alleen focust op de medische professional. Daarnaast zijn zowel MSD als de farmaceut Boehringer Ingelheim betrokken bij het online platform Hart Volgers. Via dit platform komen hartpatiënten in contact met zorgprofessionals èn lotgenoten, die de online gestelde vragen beantwoorden.
Naast een goede website en content strategie is ook de inzet van sociale media van groot belang in het contact met de healthcare professionals. Bekende sociale platformen zoals LinkedIn, Youtube, Facebook en Twitter kunnen gebruikt worden om zowel zorgprofessionals als klanten bij het bedrijf te betrekken en te informeren. Op die manier wordt het bewustzijn van het merk vergroot en laat de farmaceut zien relevant te zijn voor de klant. Het inzetten van sociale media is geen doel op zich, maar een middel om te informeren en de interactie aan te gaan.
Infographic
Het Institute for Health Technology Transformation (IHT²) in de USA maakte een infographic van de marketingactiviteiten van farmaceutische bedrijven op bijvoorbeeld Twitter. Het aantal volgers varieert per account (van 1.000 tot meer dan 10.000) en geeft een waardevol inzicht van de indruk die patiënten krijgen van bepaalde medicijnen.
Gebruik van medische smartphone applicaties stijgt
Een van de belangrijkste online trends in de medische wereld is de opkomst van medische applicaties. Deze apps zijn handige hulpmiddelen die een zorgprofessional ondersteunen bij het uitoefenen van zijn of haar vak, of patiënten helpt bij het maken van beslissingen. Zo introduceerde Philips onlangs, in samenwerking met het Radboudumc, de eerste diabetes-app, inclusief online community. Via deze app registreren patiënten hun bloedsuikerniveau, insulinegebruik en andere gegevens en ontvangen thuis of onderweg gericht advies op basis van deze gegevens.
Digitale strategie ontbreekt
Farmaceuten spelen weliswaar steeds meer in op de opkomende eHealth-trend, maar het succes ervan blijft achter. Gemiddeld heeft elke farmaceutische gigant zo’n 65 apps online, maar is het aantal gebruikers opvallend laag. Uit onderzoek blijkt dat een duidelijke digitale strategie bij veel van de grote farmaceutische ondernemingen ontbreekt.
Het gebruik van medische applicaties neemt de komende jaren alleen nog maar toe en daarom is voor de farmaceutische industrie belangrijk eerst de digitale strategie te definiëren en daarna pas toepassingen te ontwikkelingen.
Deze blogpost is geschreven door Hélène van Baardwijk, communicatiemanager Econocom Nederland.
[Afbeelding: © pixtumz88 – Fotolia.com]
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over LinkedIn
Social Media14.06.2024
Krijg een overtuigender CV op LinkedIn met hulp van AI
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
Online28.03.2024
LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht
Social Media18.03.2024
LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming
DC Business12.03.2024
De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers
Social Media16.10.2023
Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn
Ook het zakelijke sociale netwerk ontkomt niet aan de tech-malaiseTechnology22.06.2023
LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen
Social Media08.05.2023
LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is
Verder lezen over Twitter
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media24.09.2024
Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien
Social Media04.09.2024
Social medium X komt naar je televisie
Social Media27.08.2024
Elon Musk laat mensen van X strafwerk schrijven
Verder lezen over YouTube
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Video20.09.2024
Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder
Social Media19.09.2024
YouTube wordt met Communities nu echt een social medium
Artificial Intelligence06.09.2024
Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan
Video05.09.2024