24.05.2016
Social Media

Facebook verandert beleid trending topics

By: Tedje van Gils

BlogSocial Media

Na ophef in Amerika over hoe Facebook nieuws trending maakt, gaat het sociale netwerk de methode hierin aanpassen. Facebook ontkende het beïnvloeden van de nieuwsfeed. Een van de belangrijkste veranderingen is dat het platform zich niet meer mede baseert op externe bronnen om te bepalen wat trending is.

Volgens oud-medewerkers zouden er in de lijst conservatieve onderwerpen worden genegeerd en bepaalde verhalen handmatig worden toegevoegd. Over deze partijdigheid ontstond veel ophef. Juridisch adviseur van Facebook Colin Stretch herhaalde het standpunt en zei dat er geen enkel bewijs was. Ze zeiden zelfs dat data laat zien dat conservatieve en liberale onderwerpen evenveel aandacht krijgen op Facebook. Stretch erkent wel dat incidenten binnen het trending topic-team niet zijn uitgesloten. Daarom past Facebook nu het beleid aan. Ze hopen hiermee dat de zaak is afgerond.

Bron: <a href=\
Bron:

Wat is er nieuw?

De richtlijnen voor het trending topics-team is nu duidelijker. Alle medewerkers krijgen opnieuw een training en hierin wordt duidelijk gezegd dat er geen sprake mag zijn van politieke vooroordelen. Het bedrijf stopt ook met het gebruiken van de aanvullende lijst met duizend bronnen om de trending topic-lijst mee aan te vullen. Er was daarnaast ook een lijst van tien nieuwsbronnen (waar onder meer CNN en The New York Times in stonden), maar daar wordt nu ook niet meer naar gekeken. Facebook wil met deze veranderingen aantonen dat alle verhalen die in het trending topic-overzicht daar staan omdat ze daadwerkelijk trending zijn. Werknemers mogen niet meer met cijfers het belang van een artikel aangeven.

Facebook ontkent dus bevooroordeeld te werk te zijn gegaan, maar past wel hun hele methodiek aan. Bijzonder, toch?

Share this post