We leven in een tijdperk waar regenboogkots en live stream video’s van chewbacca maskers gesprek van de dag zijn. Iets om trots op te zijn? Dat weet ik niet. Maar wel de werkelijkheid. Veel marketeers zien de grote hoeveelheden content en een steeds kortere aandachtsspanne als bedreiging. Ja, best wel zonde als je een uur gebrainstormd hebt voor een Facebookpost waar de gemiddelde gebruiker maar 1,5 seconde aandacht aan besteedt. Maar misschien is het juist een kans.
In het jaar 2000 – ja dat voelt lang geleden hè – hadden we een aandachtsspanne van maar liefst 12 seconden (bron: microsoft insighs). In 2013 werd een gemiddelde aandachtsspanne van 8 seconden vastgesteld. Dat is minder dan een goudvis (9 seconden)! Als marketeers willen we dit vaak niet onder ogen zien en schrijven we het liefst uitgebreide verhalen en maken we graag lange video’s. Maar ook jouw doelgroep heeft hiermee te maken. Je moet dus je insteek veranderen en echt denken vanuit de gebruiker.
De oplossing? Snackable content. Twitter was de eerste die dit snapte. Met maximaal 140 karakters werden gebruikers gedwongen om een korte boodschap te delen. Maar hey, dachten Twitteraars, wij zijn slimmer dan dat. Dan zetten we toch gewoon massaal linkjes neer naar onze website waar we wél het hele verhaal vertellen? Twitter is met de tijd steeds meer een soort overzicht van linkjes geworden, een soort startpagina voor nieuws zou je het kunnen noemen. Daarbij dwaalt het kanaal steeds verder af van deze kracht. Meer tekens, toevoegen van afbeeldingen, tekens van lange URL’s worden niet meer allemaal meegeteld… Wat is eigenlijk nog de toegevoegde waarde van het kanaal?
Enterrrr…. Snapchat. Snapchat begrijpt precies hoe de gemiddelde internetgebruiker content consumeert. Visueel, snel, én het moet vooral ook leuk zijn. Uitgangspunt: plaats een foto of video die je maximaal 10 seconden kunt laten zien en die nooit langer dan 24 uur zichtbaar is. Ze zagen de kracht van Twitter (kort & snel), de kracht van Instagram (visueel & makkelijke filters) en de selfiehype en combineerde deze drie gouden elementen tot een fantastisch medium. En heel slim: je kunt geen linkjes plaatsen. Alles gebeurt op Snapchat zelf. En natuurlijk allemaal alleen op je mobiel.
Think again. Snapchat heeft zo’n 150 miljoen actieve gebruikers, dat is méér dan Twitter! En het groeit ook nog eens als kool. Bovendien worden er 10+ miljard video’s per dag bekeken, dat is meer dan Facebook en YouTube. Stiekem hartstikke interessant dus voor marketeers.
Maak vandaag nog een Snapchat-profiel aan voor jouw bedrijf, want:
Nadelen zijn er ook, maar laten we ze vooral zien als uitdagingen:
Oké, Snapchat aangemaakt. En nu?
Wel doen:
Geofilters:
Augmented reality:
Beter niet doen:
Zoals je begrijpt kan ik niet wachten, maar helaas: we moeten geduld hebben. De voorspelling van Elja Daae tijdens het Congres Facebook Marketing op 9 juni in de Jaarbeurs Utrecht wijst erop dat advertising in Snapchat vanaf Q4 dit jaar mogelijk zal zijn. Fingers crossed.
Maar wát kunnen we dan? Denk aan gesponsorde filters, zoals deze twee van Nike.
Ook verticale ads zijn mogelijk, die het volledige scherm vullen.
Deze verticale ads worden getoond in:
Andere variabelen die je mee kunt nemen in je targeting zijn leeftijd en locatie.
Het grootste nadeel tot nu toe is dat er niets meetbaar is. Daarnaast is er geen verkeer naar de website mogelijk en is er geen API. We merken dat Snapchat in een korte tijd erg hard gegroeid is en een flinke ontwikkeling heeft doorgemaakt. Mijn hoop is dat ze ook op deze vlakken leren en op korte termijn verbetering zullen aanbrengen.
En deze blog? Jup. Niet zo snackable. Veeeeel te lang. Maar wel korte zinnen. En je hebt het wel gered tot het einde 😉
Deze blogpost is geschreven door Fieke Ripping, online marketing consultant bij Expand Online.