Social Media13.10.2015

De D-knop is gelanceerd, symbool voor meest sociale netwerk van Nederland


Donorweek van start

Gisteren startte in CORPUS ‘reis door de mens’ de Donorweek, onderdeel van de campagne ‘Donor worden, waar wacht je nog op’.

In deze campagne staan twaalf mensen met een donororgaan centraal. Ooit registreerden ze zich als donor voor een ander, maar totaal onverwachts werden ze zelf ontvanger. Nooit gedacht dat hun dat zou overkomen. Samen lanceerden zij vanochtend met een druk op de knop de zogenaamde D-knop, een deelknop die symbool staat voor het meest sociale netwerk van Nederland: het Donorregister.

Sociale netwerk

Met zijn 3,5 miljoen ‘potentiële leden’ is het meteen ook het op één na grootste sociale netwerk, na Facebook. Leden laten door het delen van de knop zien dat ze donor zijn, en kunnen hun vrienden hiermee oproepen zich ook te registreren. Bedrijven kunnen hun betrokkenheid tonen door de D-knop de komende week naast de andere social deelknoppen te plaatsen op hun website.

Roel van Velzen bracht vanochtend, omringd door de 12 ontvangers van een donororgaan, het toepasselijke nummer ‘Phoenix’ ten gehore. Hij maakt samen met twee andere bekende Nederlanders een mini-documentaire, die deze week alledrie in première gaan.

BN’ers

Drie bekende Nederlanders – Hadewych Minis, Patricia Steur en Roel van Velzen – brengen deze Donorweek drie persoonlijke verhalen in beeld. Hierbij staat wederkerigheid centraal: Je zou donor moeten worden, want als je zelf een orgaan nodig hebt dan zou je dat ook heel graag krijgen. Elke BN’er vertegenwoordigt een ambacht – fotografie en zang – en doet vanuit zijn of haar expertise iets terug in ruil voor het vertelde donorverhaal.

Van deze interactie tussen ontvanger van een orgaan en zanger of fotograaf worden drie mini-documentaires gemaakt die deze week in première gaan.

van-velzen
van-velzen
...