Social Media30.05.2013

Zijn organisaties klaar voor Vine?


zijn-organisaties-klaar-voor-vine.jpg
zijn-organisaties-klaar-voor-vine.jpg

Vine, is dit hét nieuwe bewegende Instagram? De blogs over dit jonge hippe medium schieten uit de grond, steeds meer “rumour around the brand… euh medium”. Staan we aan de vooravond van een nieuwe hype? En wat kunnen we zakelijk gezien hiermee?

Het gezegde ‘een plaatje zegt meer dan duizend woorden’ is alom bekend. Een bewegend beeld kan dit versterken, uiteraard afhankelijk van het onderwerp. Door de toevoeging van geluid kan dit nog verder versterkt worden.

Vine is alweer een paar maanden oud en groeit gestaag verder in populariteit. Het is een app op de iPhone waarmee de gebruiker heel eenvoudig (een-kind-kan-de-was-doen) een videootje van maximaal zes seconden kan maken. Stop motion time elapse en geluid zijn optioneel. Zo kan je bijvoorbeeld in een paar seconden laten zien hoe je een coctail maakt of de geschiedenis, achtergrond en insights van een product of merk laten zien. Vine is echt app based voor de iPhone, de Android app is onderweg en de website is een doorverwijzing naar iTunes.

Dankzij dit korte timeframe, zes seconden, en doordat de video direct in een tweet of Facebook-post afgespeeld wordt, is het erg laagdrempelig en toegankelijk. In de overvolle schreeuwend drukke social media timeline hoeft de volger dus niet te wachten tot er iets geladen is, of door te klikken om de content tot zich te nemen. Wellicht is dit één van de redenen dat de Vine-video’s vier keer vaker worden gedeeld dan YouTube-videos.

Daarbij past Vine uitstekend in de trend om content steeds visueler te maken. Een plaatje is eenmaal makkelijk en snel te consumeren. Getuige de populariteit van platformen als Instagram, Path en Pinterest die vooral visual based zijn en de onverminderde populariteit van infographics, het succes van YouTube en de hogere engagement op Facebook van posts met plaatjes, lijkt Vine hier ook naadloos op aan te sluiten.

Fijn klein en opvallend detail, Vine denkt ook aan de gebruiker, fan, volger en consument; het geluid van de video staat standaard uit. Autoplay staat standaard aan.

Wat kunnen de marketingcommunicatie- en PR-professional met Vine?
Na het lezen van diverse blogs en wat zoekopdrachten een paar mooie voorbeelden. Ze tonen aan dat merken via Vine heel goed een product onder de aandacht kunnen brengen door bepaalde details uit te lichten en tegelijkertijd kunnen zij met deze app een early adopter imago aannemen.

Malibu in the mix…

 

Bacardi laat in 6 seconden zien hoe je een coctail maakt.

Orange France brengt een specifiek detail onder de aandacht

Lowes geeft handige DIY tips

Toyota laat early adopter imago zien

The Cavendish Hotel speelt met het medium en genereert PR


Opvallend is dat dit hotel voor de aankondiging van de contest een stilstaand beeld gebruikt… Slimme focus op de functionaliteit en niet op het medium.

Wat bij deze voorbeelden wel opgemerkt moet worden, is dat deze organisaties Vine ad hoc en regelmatig eenmalig gebruiken. De likes op bij deze voorbeelden lopen ook nog niet in de honderdduizenden. Hiermee lijkt Vine nog geen significant en geïntegreerd onderdeel van de contentstrategie uit te maken.

Om terug te komen op mijn initiële vraag, of organisaties klaar zijn voor Vine, ik denk nog niet. Maar wat nog niet is, kan nog komen. Dit leuke en creatieve medium is nog erg jong en het vraagt echt een andere mindset van de merken die het in willen zetten. Deze mindset moet gecreëerd, gefaciliteerd en gevoed worden en blijven worden.

Om een mooi medium als Vine te kunnen benutten, is het belangrijk dat je als organisatie de medewerkers concrete handvaten biedt met een strategie en doelstellingen (KPI’s) om het tastbaar te maken. En vooral ook hen wat tijd en wellicht ook een klein beetje budget biedt. Dan zal een merk verbaasd staan met welke leuke creatieve en inspirerende content de medewerkers en ook de fans en volgers van jouw merk kunnen komen om jouw brand en merken nóg beter te positioneren op het sociale domein. En deze social presence straalt natuurlijk weer af op de offline presence. Dat hoeft hopelijk geen enkele organisatie meer uitgelegd te worden.

Tip & trucs
Claim je naam op dit platform voordat een ander het doet. Van een aantal internationale A-merken waarvan je Vine’s verwacht, zijn er vooral de lege accounts te vinden.

Gebruik Vine in combinatie met Twitter of Facebook. Zie het als een verrijking van de content en als een onderdeel van de contentstrategie en niet als een social netwerk an sich. Dit sluit ook aan op het app based karakter. Er is simpelweg geen website waar je Vine’s kan zoeken en posten. 

Gebruik Vine om de content te visualiseren. En daarmee meer dan alleen product, vertel het visuele verhaal van het merk, de mensen, de geschiedenis en de producten. Dit sluit eigenlijk naadloos aan op de mogelijkheden die storytelling biedt.

De gemene deler van succesvolle Vine’s is dat het vooral grappige filmpjes zijn waar de kijker een glimlach van krijgt. En juist door die glimlach is de content deelbaar.

En wellicht nog wel het belangrijkste… Experimenteer en heb plezier. Dat straalt af op de inhoud en dat is wat mensen leuk vinden en delen.

Voor meer inspiratie en hoe een goede Vine te maken, is dit een goed startpunt. 

Omdat Vine een app is waarvan de uitkomst zich verspreidt via social, is er (nog) geen website waarop gemakkelijk gezocht kan worden naar vine’s van brands. Dat is dan wel weer jammer. De vraag is wel of je als fan, volger of consument zoekt naar een Vine of zoekt naar content? Ik denk het laatste. 

Bronnen
Ere wie ere toekomt, een deel van de content van deze blog komt bij anderen vandaan, een overzicht van mijn bronnen:

http://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/34144/How-15-Real-Businesses-Are-Getting-Creative-With-Vine-for-Marketing.aspx

http://poqstudio.com/2013/03/three-brands-using-vine-is-it-a-useful-tool-or-one-social-network-too-many/

http://www.mediabistro.com/alltwitter/vines-shared-4x-more_b42413

http://www.unrulymedia.com/article/08-05-2013/unruly-unveils-top-vine-metrics-and-100-most-tweeted-vines-celebrate-app%E2%80%99s-100-da

http://www.mywebpresenters.com/articles/2013/05/how-to-plan-a-vine-video/

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Content

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

We vragen zoveel aan AI, maar tot nu toe durven nog niet veel mensen het aan om AI te gebruiken voor grotere taken. Zonde, want je kunt samen met een AI-collga een heel succesvol blog runnen. Dat belooft in ieder geval Semrush, dat met ContentShake AI komt. Een manier om ongelimiteerde, publiciteitsklare content te genereren.

Marketing11.11.2024

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

Verder lezen over Vine

Cameo haalt 50 miljoen dollar op voor gepersonaliseerde berichten van beroemdheden & influencers

Cameo, een website waarop je beroemdheden en influencers kan betalen om een gepersonaliseerde videogroet over te brengen, heeft 50 miljoen dollar opgehaald via een nieuwe investeringsronde. Kleiner Perkins, de Chernin Gr...

Startups27.06.2019

Cameo haalt 50 miljoen dollar op voor gepersonaliseerde berichten van beroemdheden & influencers

Vine is dood, maar Twitter zorgt dat de korte video blijft leven

De stekker is uit mini-video-app Vine getrokken, maar Twitter is klaar om het gat voor korte video's die zichzelf blijven herhalen zelf te vullen. Dat doet het platform door video's die korter zijn dan 6,5 seconden vanaf...

Social Media18.01.2017

Vine is dood, maar Twitter zorgt dat de korte video blijft leven

Twitter stopt met Vine

Twitter heeft aangekondigd dat het gaat stoppen met micro-video dienst Vine. Verdere details werden er in de blogpost die het nieuws bracht niet gegeven, behalve dat de dienst niet per direct uit de lucht wordt gehaald....

Nieuws28.10.2016

Twitter stopt met Vine

Twitter geeft hacker 10.080 dollar voor het hacken van Vine

Twitter heeft een zogenaamde 'white hat hacker' een beloning van maar liefst 10.080 dollar gegeven. De Indiase hacker, Avinash Singh, ontdekte een gat in het beveiligingssysteem van Vine. Singh had gedurende een korte p...

Cybercrime28.07.2016

Twitter geeft hacker 10.080 dollar voor het hacken van Vine

Lengte Vine filmpjes geïnspireerd door Robert De Niro

Ter gelegenheid van de eerste verjaardag van Vine, had mede-uitvinder Colin Kroll een interview met "The Guardian". De populaire dienst (inmiddels meer dan 40 miljoen gebruikers) werd al vóór de lancering gekocht door...

Social Media25.01.2014

Lengte Vine filmpjes geïnspireerd door Robert De Niro

Twitter viert het eerste jaar van Vine

Twitter viert vandaag de eerste verjaardag van Vine. Om dat te vieren lanceerde het microblog een nieuwe pagina genaamd Year on Vine waarin een aantal van de meest memorabele videos te zien zijn die het afgelopen via...

Social Media24.01.2014

Twitter viert het eerste jaar van Vine

Vine komt ook beschikbaar via het web

Vine, de videodienst van Twitter, heeft onlangs via het eigen blog bekend gemaakt ook een webversie uitgebracht te hebben. Je kan nu via je browser gaan naar vine.co, daar kan je inloggen om vervolgens jouw eigen home-f...

Online06.01.2014

Vine komt ook beschikbaar via het web

Vine beschikbaar in 19 nieuwe talen

Twitter's 6-seconde video app Vine gaat zich richten op wereldwijde expansie door het toevoegen van ondersteuning voor 19 nieuwe talen in de iOS en Android apps.De nieuwe talen die zijn toegevoegd: Deens, Nederlands, F...

Social Media25.11.2013

Vine beschikbaar in 19 nieuwe talen