Social Media11.10.2012

Vergeet intranet, social is de toekomst


vergeet-intranet-social-is-de-toekomst.jpg
vergeet-intranet-social-is-de-toekomst.jpg

[Arjan Vos] Weten wat anderen doen, een vraag in de groep gooien, een interessant artikel delen: social media zorgen voor meer verbondenheid en inspiratie. Daarmee zijn ze ideaal als intern communicatiemiddel, dat ervaarden de ontwikkelaars van het interne socialmediaplatform van KPN. Zij ontwikkelden een extra platform naast het intranet, dat later uitgroeide tot het centrum van KPN’s interne communicatie.

TeamKPN, het interne socialmediaplatform is het hart van onze organisatie en een online plek waar medewerkers op de hoogte blijven van KPN-nieuws, elkaar helpen bij vragen en betrokken blijven. Om het gebruiksvriendelijk te maken is goed gekeken naar de social media die medewerkers privé gewend zijn te gebruiken. Zo kunnen medewerkers reageren op nieuwsberichten, bloggen, bijdragen ‘liken’, en YouTube-filmpjes plaatsen. Bijzonder is dat zo’n beetje alle medewerkers actief zijn op TeamKPN: van monteurs tot stafmedewerkers. De ontwikkelaars van TeamKPN zijn van mening dat iedere organisatie zo’n platform zou moeten hebben, want:

Nooit meer van het kastje naar de muur
‘Een klant belde dat hij benaderd blijft worden met KPN-aanbiedingen, terwijl hij bel-me-niet geregistreerd staat. Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze klant niet meer wordt benaderd?’ Een kort blog op dit platform leverde binnen twee uur diverse reacties op én het aanbod van een collega om het op te lossen. Bijzonder was dat het blog snel door veel medewerkers werd gelezen. Reacties kwamen van verschillende kanten, mensen wilden graag helpen.

Op afstand betrokken
Met ruim 21.000 medewerkers verdeeld over de meest uiteenlopende afdelingen, winkels en diensten zijn we niet vanzelfsprekend één organisatie. Door Het Nieuwe Werken zien medewerkers elkaar minder vaak ‘live’, maar via TeamKPN zijn ze wel heel betrokken bij de organisatie. Ze raadplegen het platform thuis, onderweg of op kantoor. En wie het antwoord weet op een vraag, reageert graag.

Even temperaturen
Voor de afdeling Corporate Communicatie is TeamKPN een belangrijk instrument geworden om de stemming binnen de organisatie te meten. Bij grote gebeurtenissen sturen zij bijvoorbeeld een persbericht uit, klikken TeamKPN aan en bekijken de reacties die binnenstromen. Zo zien ze wat de stemming is én welke vragen de verandering of gebeurtenis oproept. Per keer beoordelen ze wie hier het best op kan antwoorden. Laatst was dat CEO Eelco Blok, die dezelfde dag in een video op TeamKPN antwoord gaf op de meest prangende vragen.

Verbondenheid
Een platform als TeamKPN bevordert het eenheidsgevoel. Schrijft iemand een blog over het gebruik van tablets, dan volgen er reacties van productmanagers, consultants en winkelmedewerkers en van iedereen die privé een tablet heeft. Zo krijg je spontane discussies over werkgerelateerde onderwerpen en raken medewerkers over de verschillende disciplines heen bij elkaar betrokken. De muren tussen afdelingen vallen weg. Een vraag op TeamKPN kan zomaar leiden tot een koffieafspraak of conference call met een collega van een KPN-vestiging in Maastricht, die toevallig met hetzelfde onderwerp bezig is en die je anders nooit tegen was gekomen.

Totaalvisie?
TeamKPN verschilt van het gemiddelde microbloggingplatform doordat het compleet is geïntegreerd in de interne communicatievoorziening van het bedrijf. Het platform is een balans tussen centraal gestuurde content en sociale content – ze staan naast elkaar op één homepage. Veel andere platforms richten zich op één aspect: hoe maken we samenwerking social of hoe maak je de bedrijfsberichtgeving interactiever. Bij KPN is het platform vanuit een totaalvisie neergezet, zodat het helpt om richting te geven aan de organisatie, maar ook het dagelijkse werk vergemakkelijkt.

Ja, maar…
Het introduceren van een intern online platform betekent wel dat je open en transparant moet durven communiceren. Sommige organisaties zijn daar huiverig voor. Een veelgebruikt argument is: medewerkers kunnen zomaar alles zeggen, krijg je dan geen negatieve of flauwe reacties? De ervaring is dat dit in werkelijkheid meevalt De groep bepaalt zelf wat interessant is en wat niet. Wanneer de bijdragen te jolig van toon worden, dan corrigeren de gebruikerselkaar.

De groei van TeamKPN

  • In 2010 lanceerde KPNeen platform waar medewerkers elkaar digitaal konden opzoeken, de voorloper van TeamKPN. Doel van dit platform was met name verbinden: vrije communicatie stimuleren en ervoor zorgen dat het platform populair wordt. De gedachte hierbij is dat pas wanneer veel medewerkers het platform bezoeken, je het succesvol kunt inzetten.

  • Na vier maanden gebruikte 20% van de medewerkers het platform actief en bestond 95% uit trouwe lezers. Toen werdbesloten het door te ontwikkelen naar een volledig social platform dat het bestaande intranet zou vervangen.

  • Dit platform, TeamKPN, was eind 2011 gereed. Het wordt door medewerkers gezien als een zinvol onderdeel van het dagelijkse werk. De dialoog tussen management en medewerkers over organisatieveranderingen, hulpvragen aan collega’s, nieuwe ideeën: het gaat allemaal via TeamKPN.

  • Binnen een half jaar is het platform een veelgebruikt communicatiemiddel geworden. Plan is om het platform uit te breiden met een app voor monteurs, zodat zij op locatie ook vragen aan collega’s kunnen stellen. Ook wordt nagedacht over een integratie van TeamKPN met systemen als Sharepoint en Lync om zo met de inzet van het socialmediaplatform klanten nog beter te ondersteunen.

Lessen
Door de ontwikkeling van TeamKPN hebben de makers belangrijke ervaring opgedaan. De belangrijkste adviezen bij het ontwikkelen van een intern socialmediaplatform zoals TeamKPN die zij kunnen geven zijn de volgende:

  • Denk groot, start klein. De mogelijkheden zijn oneindig, maar grote veranderingen slagen alleen als je ze in stappen invoert.

  • Houd het bedrijfsdoel voor ogen. Hoe moet een intern socialmediaplatform bijdragen aan wat wij als organisatie willen bereiken?

  • Er komt ook verandermanagement en adaptatie bij kijken. Gaat het platform steeds meer centraal staan en kan het niet meer genegeerd worden, dan moet je aandacht besteden aan de impact van deze verandering op medewerkers.

  • Communicatie is cruciaal voor een goede introductie. Blijf consistent, leg uit, blijf herhalen en maak combinaties met klassieke media.

  • Betrek medewerkers bij de verdere doorontwikkeling. Ga de dialoog aan, want samen kom je op de beste ideeën. Dat is de hele filosofie van het platform.

Deze blogpost is geschreven door Arjan Vos, business consultant bij KPN Consulting en hij is als programmamanager betrokken geweest bij de ontwikkeling en implementatie van TeamKPN. Hij voerde de regie over de technische realisatie, het ontwerp en de introductie van het platform voor alle organisatieonderdelen. Arjan is betrokken als sparringpartner voor de verdere ontwikkeling.

...

Verder lezen over KPN

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder

Lekker thuis internetten wordt weer een stukje duurder in 2024. De drie grote providers maken allen hun prijzen hoger.

Online18.06.2024

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder

​Terugblik: Pocketline Swing was voor velen de eerste mobiel

20 tot 40 euro kun je er nog wel voor krijgen op Marktplaats, je oude Pocketline Swing. We zijn er eerlijk gezegd wat verbaasd over, maar waarschijnlijk voelen die kopers er net zoveel nostalgie bij als wij. Of je nou ee...

Mobile04.12.2023

​Terugblik: Pocketline Swing was voor velen de eerste mobiel

Veel MKB-bedrijven denken niet interessant genoeg te zijn voor cybercriminaliteit

Steeds meer MKB-bedrijven krijgen dagelijks te maken met malafide websites en pogingen tot phishing via hun systemen of medewerkers. Zo blijkt uit nieuwe gegevens van KPN. Op wekelijkse basis verijdelt de telco ruim 7 mi...

Cybercrime28.11.2023

Veel MKB-bedrijven denken niet interessant genoeg te zijn voor cybercriminaliteit

Wrong!
KPN Teletolk voor doven en slechthorenden gaat door

KPN heeft al tien jaar een aparte gebarentolk beeldbeldienst voor doven en slechthorenden. Zij kunnen via een videobelverbinding met de online teletolk in gebarentaal bellen voor allerhande zaken. Denk bijvoorbeeld aan h...

Mobile10.11.2023

KPN Teletolk voor doven en slechthorenden gaat door

Nog minimaal tot eind 2028
NVIDIA GeForce NOW komt naar KPN glasvezel en 5G abonnees

Het duurt nog een paar maanden, maar vanaf 2024 kunnen nieuwe klanten die kiezen voor een KPN glasvezel of 5G-abonnement deze uitbreiden met een NVIDIA GeForce NOW cloud gaming bundel. Daarmee kunnen zij dan al hun appar...

Gaming07.11.2023

NVIDIA GeForce NOW komt naar KPN glasvezel en 5G abonnees

Nieuwe gamestreaming bundel wordt begin 2024 gelanceerd
​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

KPN bereidt 4 Gbit internet abonnement voor

De tijden dat je nog trots kon zeggen dat je een internetverbinding met 100 megabit snelheid had, zijn lang vervlogen. Met de komst van glasvezel, dat inmiddels op meer dan 8 miljoen adressen in Nederland beschikbaar is,...

Online09.10.2023

KPN bereidt 4 Gbit internet abonnement voor

Voor iedereen die 1 Gbit/s te ‘langzaam’ vindt
ViaPlay kun je nu ook een dagje nemen: voor de hoofdprijs

KPN heeft een ViaPlay-dagpas aangekondigd. Hiermee kun je de streamingdienst voor een dagje afnemen, bijvoorbeeld als je graag de Formule 1-race wil zien waarin Max Verstappen mogelijk kampioen wordt (waarschijnlijk Monz...

Entertainment23.06.2023

ViaPlay kun je nu ook een dagje nemen: voor de hoofdprijs

Verder lezen over Toekomst

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Tijdens een Communitydag georganiseerd door NPULS sprak Timothy Druiventak van KLM.  Zijn lezing ging over over de rol van leren in het oplossen van zakelijke problemen bij KLM, met name in de context van technologie en kunstmatige intelligentie (AI).

Artificial Intelligence29.10.2024

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

Crikorama is een compact thuissysteem om zelf krekels te kweken. De levenscyclus van krekels kan volledig worden beheerd door het systeem waardoor het een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief biedt voor vlees. De uitvinder van het systeem wint hiermee de James Dyson Award 2024 in Nederland.

Technology11.09.2024

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

zelf krekels kweken!
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

In de kassen van Wageningen University & Research in Bleiswijk zijn vijf teams van over de hele wereld begonnen aan de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge. De opdracht? Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst.

Technology04.09.2024

Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

Met steun van energieproducent RWE heeft het Nederlands-Noorse bedrijf SolarDuck haar Offshore Floating Photo-Voltaic (OFPV) platform geïnstalleerd - een op zee drijvend platform dat zonne-energie opwekt.

Nieuws04.07.2024

Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Eerder deze maand organiseerde het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) een symposium getiteld ‘Artificial Intelligence’. Dit evenement was speciaal bedoeld voor de medewerkers van het ziekenhuis om hen bewust te maken van de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) en de impact ervan op hun dagelijkse werk en regionale samenwerking.

Artificial Intelligence26.06.2024

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Steeds vaker zie je in Nederland op straat mensen (met name jongeren) met een e-step voorbij komen. E-step zijn dan ook al in grote getale verkrijgbaar. Maar helaas riskeer je daarmee vaak wel de kans op een boete. Of er...

Gadgets20.06.2024

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go