De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Facebook biedt sinds kort aan andere websites de mogelijkheid om gebruik te maken van Facebook Connect. Dankzij die tool is het mogelijk om met je Facebook gegevens in te loggen op die site.
Maar dat is niet zo’n goed idee, zo blijkt uit een artikel bij CNet. Het zijn de mensen van CNet zelf die deze tool toegepast hebben. Wie op CNet een commentaar wil schrijven op een artikel, moet zich eerst registreren. Dat vormt een extra drempel, en de registratieprocedure bij CNet zelf was niet naadloos. Daarom werd beslist gebruik te maken van Facebook Connect, wat voor de Facebook gebruikers een extra gemak betekent: zij kunnen zonder extra registratie meteen deelnemen aan de fora en commentaren schrijven op alle sites van CNet.
Facebook connect
Maar Facebook connect is eigenlijk alleen een inlogprocedure, met daarachter uiteraard een databank met de gegevens van de gebruikers. Je kan Facebook Connect een beetje vergelijken met OpenID, dat eveneens de mogelijkheid biedt om met één inlog op alle sites die OpenID toepassen, in te loggen.
Maar er is wel een groot verschil: OpenID is waarlijk open, en niemand is eigenaar van de gegevens in de databank. En bij Facebook Connect is het Facebook dat eigenaar is van deze gegevens. En je leest het goed: alhoewel het jouw gegevens zijn, is Facebook er “eigenaar” van, want het kan beslissen om die gegevens te gebruiken voor marketingdoeleinden, door bijvoorbeeld gerichte advertenties te tonen aan bepaalde groepen gebruikers.
Door nu gebruik te maken van Facebook Connect heeft CNet het haar gebruikers wel gemakkelijk gemaakt (als ze tenminste een account hebben bij Facebook), maar tegelijkertijd heeft het een grote ‘rijkdom’, de gegevens over haar gebruikers, uit handen gegeven. En als morgen Facebook beslist om CNet uit te sluiten van Facebook Connect, dan heeft CNet helemaal geen verweer. Maar volgens deze beschouwing bij CNet is het in ieder geval wel een trend die je steeds meer zal zien: de identiteit van de gebruiker zal niet meer afhankelijk zijn van de sites die hij gebruikt, maar universeler worden, wat dus meer comfort brengt voor de internetter. Maar lees zelf bij TechCrunch dit interessante artikel “Jij, Je identiteit, en je data op het open web.”
Via: Netties
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024