Media10.03.2014

Nederlander minste vertrouwen in sociale media


Uit het wereldwijd onderzoek naar vertrouwen van Edelman blijkt dat van alle wereldburgers, Nederlanders het minst vertrouwen hebben in sociale media. De resultaten werden eind januari bekendgemaakt en afgelopen donderdag toegelicht. 

Dat wantrouwen is op zijn minst opvallend voor een volk dat in alle top-3 noteringen van social media penetratie staat. Niet minder opmerkelijk laat de jaarlijkse Trust Barometer van Edelman Public Relations zien dat we niet alleen het minste vertrouwen hebben in sociale media, maar dat we ook het meeste vertrouwen ter wereld hebben in traditionele media. 

nederlander-minste-vertrouwen-in-sociale.jpg
nederlander-minste-vertrouwen-in-sociale.jpg

Vertrouwen in de media

Edelman gebruikt al jaren de mediacloverleaf om de verschillende onderdelen van wat we media noemen in beeld te brengen. Niet verwonderlijk dus ook dat het wereldwijde vertrouwen in de verschillende onderdelen van de cloverleaf zijn onderzocht: Traditional, Hybrid, Social en Owned. 

 Screen Shot 2014-03-10 at 10.51.49 AM

Opvallend is dat Nederlanders in vergelijking tot andere landen bijzonder weinig geloof hebben in sociale media en een bovengemiddeld geloof hebben in de traditionele hoek van het cloverleaf. Hebben wij dan een beter journaille dan de rest van de wereld? Of lokt onze hoge social media penetratie juist meer dan gemiddeld onzin en dus wantrouwen uit? Everyone is a publisher en als er meer zijn, zijn er ook meer slechte. Tegelijkertijd als je naar de cloverleaf kijkt zie je grote overlap tussen de verschillende elementen, waardoor het me moeilijk afzonderlijk te meten lijkt.

We willen experts

CEO’s worden minder vertrouwd dan ooit. Van hen weten we waarom ze zeggen wat ze zeggen, het eigen belang is te evident en het vertrouwen is natuurlijk behoorlijk beschadigd in de afgelopen jaren. Experts scoren dit jaar hun all-times high. Ook ‘mensen zoals jezelf’ en ‘gewone medewerkers’ doen het veel beter in vertrouwen dan de hierachische top. Bedrijven moeten nog erg wennen aan deze democratisering van woordvoerderschap. Controle is niet langer het sleutelwoord. 

De door jaren heen is het vertrouwen in experts bijzonder hoog. Niet zo gek. In een wereld waarin iedereen en elke organisatie (online) zijn zegje doet, voegen vooral mensen met onderbouwd kennis van zaken echt iets toe. De uitkomsten hierboven wat betreft onze traditionele media in combinatie met deze over ‘wie we vertrouwen’ kunnen ook betekenen dat wij een groter dan gemiddelde expertrol toedichten aan journalisten. 

Screen Shot 2014-03-10 at 10.44.55 AM

The medium is not the message

Als je het hebt over vertrouwen kun je volgens mij het medium en de afzender niet los van elkaar zien. Het medium is geen merk, maar de weg via welke we iets horen of lezen. Mensen die we kennen, zijn wel merken of dat nou bekenden of experts zijn.

Dus we zouden een matrix moeten maken van de mediagrafiek en de woordvoerdersgrafiek. Ik denk dat experts op sociale media uitstekend vertrouwd worden namelijk, ook al geeft het medium sec de lezer niet de zekerheid van kwaliteit. Dat kwaliteitsstempel hebben lezers wel op de site van een gewaardeerde krant (sterk merk). Wat mij betreft een pleidooi voor duidelijke profilering van mensen – personal expert brands – binnen organisaties.

Als organisaties sterke merken van experts aan zich kunnen binden en interne experts aanmoedigen en faciliteren naar buiten te treden – dan versterkt dat het vertrouwen in organisaties. De verhouding tussen wat het merk van de organisatie toevoegt aan dat van de mensen en andersom is aan het omkeren. De opkomst van de persoonlijke merken past helemaal in de trend dat macht tussen bedrijven en de wereld om hen heen aan het omkeren is 

 Edelmans artlab maakte een artistieke interpretatie van de resultaten

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Onderzoek

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Binnen dit en binnen een vervolgartikel ga ik nader in op de beschrijving van enkele typen van vulkanen. Daarbij beperk ik mij hoofdzakelijk tot de typische vulkanen die ontstaan als gevolg van de subductie van tektonische aardplaten of als gevolg van mantelpluimen (hotspots). Dit betreffen voornamelijk stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen. 

Nieuws12.08.2024

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Verder lezen over PR 2.0

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Op donderdag 16 juli presenteren grote namen in PR en marketing tijdens de Meltwater Digital Summit: PR Meets Marketing. Verwacht presentaties van onder andere de global CMO van CocaCola, de CMO van Burger King en de EME...

DC Business10.07.2020

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

Oud-Playboy, schrijver en bescheiden mediadeskundige Jan Heemskerk ziet een gouden tweede jeugd voor de PR! Zijn tip: vol op de influencers gaan! Maar wel met gezond verstand. “Het loket free publicity is gesloten”...

Online21.04.2020

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Herken je dit: …Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf…Wij ontzorgen onze klanten…Wij staan voor onze klanten klaar…Bij ons telt alleen het allerbeste…Bij ons staat de klant centraal Ik daag je uit eens te te...

Online21.03.2019

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Startupscène zweert bij growth hacking

Growth hacking, simpel gezegd een strategisch plannetje om aan groei te werken, is het nieuwe buzzwoord in online startupland. Tegelijkertijd rollen de nieuwe growth hackershelden over elkaar heen om te verkondigen dat h...

Startups08.02.2013

Startupscène zweert bij growth hacking

Facebook PR op voet van oorlog met media

De relatie tussen PR en journalistiek en bloggers kent altijd al een zeker spanningsveld. Voor beiden partijen geldt, ook al willen ze je soms anders doen geloven: "Can't live with them, can't live without them". In Nede...

Media19.06.2011

Facebook PR op voet van oorlog met media

Don’t mess with the US Army, don’t mess with YouTube!

We hebben er weer eentje. Een 'customer service fuck-up, turning into reputation nightmare'. Misschien herinner je je nog het debacle van United Airlines? United Airlines ruïneerde tijdens het vervoer de gitaar van e...

Media08.06.2011

Don’t mess with the US Army, don’t mess with YouTube!

“Social Media” dekt lading niet meer.

David Meerman Scott was in Amsterdam. Bij Social Media Club Amsterdam stond hij voor een bomvolle zaal, met tachtig deelnemers. En op de wachtlijst stonden er nog eens 50. Toen Meerman Scott - de tweede naam 'Meerman'...

Social Media19.05.2011

“Social Media” dekt lading niet meer.

De PR-lessen van Facebook’s mislukte campagne tegen Google

Afgelopen week werd bekend dat Facebook controversiele tactieken heeft gebruikt om het onderwerp privacy bij zichzelf weg te halen en Google ermee te associeren. Facebook huurde PR-bureau Burson-Marsteller in om verhalen...

Social Media15.05.2011

De PR-lessen van Facebook’s mislukte campagne tegen Google