06.09.2006
Media

Leve de radio

By: Leon Krijnen

BlogMedia
1157528366readytolisten.jpg
1157528366readytolisten.jpg

De radio via internet herontdekt. Begin jaren negentig een van de eerste dingen waar ik mee begon te pielen toen internet op gang begon te komen. Het hield niet over via een 24k4 modem, maar het was fascinerend om naar een verslag van major league baseball te luisteren, of naar de Australische ABC.

Dat ging toen soms goed via Windows 3.11, later ’95, of een van de soorten Linux die ik toen soms aan de gang had gekregen, maar net zo vaak ging het fout. Zat je twee minuten te wachten tot het hele zaakje genoeg bits bij elkaar gebufferd had om weer een halve minuut geluid te geven.

In English: Radio rediscovered

Mettertijd was radio in mijn digitale huishouding in het slop geraakt. We doen veel met beeld en video, waarbij het op de iMac weer even wennen was omdat alles vanzelf gaat en dat je er vooral niet over na moet denken; iPhoto. Die foto- en videodatabase importeert, indexeert en alles wat je er verder mee zou willen, is door Apple verzonnen en uitgevoerd. Werkelijk fantastisch programma, maar het ging hier over radio.

Die hebben we via iTunes herontdekt. Waar ik lang WinAmp gebruikt heb, was iTunes een min of meer voor de hand liggende keuze toen ik mijn eerste iPod aangeschaft had. Ook op de Mac draait iTunes, waarin we intussen een gezonde bulk van zo’n 6000 songs geimporteerd hebben. Allemaal zelf geript oud eigendom, of aangeschaft via een legale webwinkel, al denken de buma’s van de wereld daar anders over. Maar tot het laatste woord over allofmp3.com gesproken is, en de site in de lucht is, ben ik er klant.

iTunes staat op party-shuffle, maar zelfs met 6000 nummers krijg je uiteindelijk het gevoel dat er een bandje afgedraaid wordt dat je vaker gehoord hebt. Dus uit balorigheid maar eens op het radiologo in iTunes geklikt, en langs een paar van de beschikbare streams gebladerd.

Vaste luisteraar nu van een geweldig Amerikaanse station met een prachtige keuze: RadioIO. Als je om de twee uur naar de website gaat en daar op een logo klikt, krijg je de volgende twee uur geen reclame. Lang leve de radio.

Share this post