Het meest herkenbare element van een website blijft vaak het logo. Na afloop van het websitebezoek weet 86% van de bezoekers zich deze afbeelding dan ook nog te herinneren. Dat blijkt uit een recent onderzoek van LEWIS naar de gedenkwaardigheid van 500 afbeeldingen op 50 websites met de Large-Scale Image Memorability oplossing van het MIT.
“Hoe hoger de score, hoe groter de kans dat afbeeldingen worden onthouden“, aldus Jurriaan de Reu, hoofd Benelux van LEWIS Pulse, de digital marketing-divisie van LEWIS.
Afbeeldingen met vrouwen scoren beter dan die met mannen: respectievelijk 82 procent en 72 procent wordt onthouden. Afbeeldingen met zowel mannen als vrouwen scoren gemiddeld 73 procent.
Onze wereld wordt steeds visueler en consumenten worden dagelijks gebombardeerd met duizenden afbeeldingen. De Reu, vervolgt: “Bedrijven die afbeeldingen op websites slim inzetten, kunnen ervoor zorgen dat bezoekers hun website beter herinneren dan sites van de concurrent. Vooral bij langere aankooptrajecten is het belangrijk om top of mind te blijven.”
De onderzoekers van MIT ontwikkelden de LaMem-tool om te kunnen voorspellen welke afbeeldingen beter worden herinnerd dan anderen. Het blijkt namelijk dat de computer beter in staat is om te voorspellen wat mensen onthouden en vergeten dan mensen dat zelf kunnen voorspellen.
LaMem leerde concepten en gelijkenissen te herkennen door Flickr-afbeeldingen te inventariseren. De tool onderzoekt afbeeldingen en geeft een score die aangeeft hoe groot de kans is dat iemand zich de afbeelding weet te herinneren na het bezoeken van een website.
LEWIS heeft nu de LaMem-tool ingezet voor een groter onderzoek over visuele communicatie. Naast de memorabiliteit van afbeeldingen is ook gekeken naar de verschillen in foto’s van mannen of vrouwen, de aanwezigheid van tekst en de compositie in relatie met de mogelijkheid om afbeeldingen te herinneren.
Check onderstaande infographic voor meer resultaten.