Ook dit jaar werd de Top 100 Online Vindbaarheid samengesteld. Alleen wel in een nieuw jasje. Vanaf dit jaar het het onderzoek namelijk het SEO Benchmark onderzoek en wordt het onderzoek dit jaar alweer voor de negende keer gehouden door online marketing bureau iProspect. De uitkomst? Ondanks de sterke positie van Wikipedia in de organische Google zoekresultaten, winnen de traditionele merken terrein.
Wikipedia staat op nummer 1 in de overall lijst. Het heeft een gemiddelde van de dertiende positie binnen de veertien onderzochte hoofdbranches. Bol.com is de best scorende webshop. Zij hadden een gemiddelde twintigste positie. Facebook wist op het gebied van social media het beste naar voren te komen in de Google resultaten. NU.nl was de best vindbare nieuwssite.
Zalando was in 2014 nog de commerciële winnaar van de Top 100 Online Vindbaarheid. Maar dit jaar doen ze het in de overall lijst een stuk slechter. Wel blijven ze de beste in de categorie Fashion.
De overige categorie winnaars zijn:
Audicien: www.beterhoren.nl
Automotive: www.anwb.nl
Convenience food: www.thuisbezorgd.nl
Doe-het-zelf: www.praxis.nl
Elektronica: www.bol.com
Energie: www.energieleveranciers.nl
Fashion: www.zalando.nl
Financiële dienstverlening: www.belastingdienst.nl
Kaarten en geschenken: www.greetz.nl
Opticien: www.pearle.nl
Persoonlijke verzorging: www.douglas.nl
Providers: www.tmobile.nl
Reizen: www.arke.nl
Sport : www.beslist.nl
Tijdens het onderzoek is er voor elke branche een uitgebreide lijst met relevante zoektermen samengesteld. Vervolgens is voor iedere website in de top 50 binnen de betreffende branche het totale geschatte verkeer berekend. Dit werd gedaan op basis van de positie in Google, het maandelijkse zoekvolume in Nederland en de gemiddelde Click Trough Rate.
Wil je nu per branche de volledige top 10 zien? Dat kan hier.