“Wat is prototyping?” Misschien weet je het antwoord, misschien ook niet. De vraag werd mij onlangs gesteld tijdens een UX meetup. In het Grieks betekent prototype iets als: primitieve vorm of voorbeeld. Dus prototyping wordt dan iets als ‘het maken van een vroeg voorbeeld’. Had ik mijn huiswerk gedaan dan had ik met het geven van die definitie vast indruk gemaakt. Helaas, kans gemist. De definitie die ik wel gaf? “Het maken van een vroege versie om van te leren”. Niet slecht, maar een definitie brengt je maar zover. De uitdaging zit hem veel meer in de hoe, wat en waarom vragen die daarna onherroepelijk volgen. Laten we die eens beantwoorden.
Een prototype maak je om gebruikt te worden door mensen. Prototypen doe je dus voor…
Zo snel als mogelijk
In het begin zul je mogelijk nog geen uitgebreide flows en grote hoeveelheden schermen hebben, maar dat is vaak helemaal geen probleem. In het begin zijn de vragen die je hebt immers vaak van een hoger conceptueel niveau. Schetsen en verhalen kunnen dan mogelijk al een goed genoeg prototype zijn. Je wilt dan weten of er überhaupt animo voor een product of dienst is.
Dat je heel snel naar concrete prototypes kunt gaan merk je als je werkt via een design sprint.
Zo vaak als nodig
Alles dat moeilijk voor te stellen valt
Hoe concreter je iets maakt hoe makkelijker het is voor mensen. Ze kunnen dan meepraten over het idee in plaats van vooral bezig te zijn met het construeren van een beeld in hun hoofd.
Interactie flows
Je voegt uiteraard de schermen toe die relevant zijn voor de te beantwoorden vraag. Bedenk ook of er andere (mogelijk veel gebruikte) alternatieve paden zijn door de website of applicatie en besluit vervolgens of je die meeneemt of netjes ‘afsluit’ door bijvoorbeeld na het klikken van een link een boodschap te tonen wat een klant hierna normaal had kunnen verwachten, maar in het prototype niet beschikbaar is.
Business Rules
In complexere omgevingen of gebruikstesten kan het nut hebben om ook business rules in te bouwen.
Visual Design
Je wilt samen met een opdrachtgever komen tot een visuele stijl die het best past bij het product. Een moodboard is dan een vorm van een vroeg prototype. Is de richting al wat meer uitgekristalliseerd dan maak je eigen ontwerpen. Zijn ze concreet genoeg dan kun je ze gaan testen met gebruikers.
Animaties
Animaties zijn daarvan een goed voorbeeld: een (reeks) afbeelding(en) van belangrijke punten tijdens de animatie zegt misschien meer dan 1000 woorden, maar je mist de timing. Iets wat bij het gebruik van een website of app zeer belangrijk is voor de gebruikerservaring. Houdt daarom rekening met het volgende:
Alleen hoognodige details
Maar onthoud: prototype alleen details die toegevoegde waarde hebben. Is een feature meteen duidelijk of van ondergeschikt belang dan kun je verdere detaillering achterwege laten. Dat heeft als voordeel dat je minder tijd en/of geld hoeft te investeren.
Één van mijn collega’s kwam tijdens diezelfde avond met de stelling ‘Protoyping vs Modelling’. We kwamen niet toe aan het bespreken ervan. Toen ik later vroeg wat volgens hem het verschil was tussen de twee gaf hij aan dat hij benieuwd was naar de grenzen van de definitie van prototyping. Ben je ook aan het prototypen als je bijvoorbeeld begint met post-its of een mindmap? Ik vind van wel. De mindmap is dan de primitieve vorm die je helpt bij het beantwoorden van je vragen. Ook hier komt weer terug wat ik zei bij ‘Wat’. Je moet dingen prototypen die moeilijk voor te stellen zijn.
De meeste vragen gingen die avond over tools. Wat is de beste, wat is de meest gebruikte etc… Is tooling daarmee het belangrijkste? Ik denk het niet. De beste tool gaat van persoon tot persoon en situatie tot situatie verschillen.
De beste tool
De belangrijkste tip: ga het gewoon doen!