Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Deze week werd er vanuit het Prezi Team in Budapest en San Francisco onverwachts groot nieuws gebracht. In het geheim is er gewerkt aan een volledig nieuwe presentatietool met de naam Prezi Business.
Een select groepje internationale Prezi experts werd uitgenodigd om naar Budapest te komen voor een introductie door Prezi CEO Peter Arvai. Uiteraard werd er ook uitvoerig met de nieuwe tool gewerkt. Het Amsterdamse Prezi design- en trainingbureau Mr.Prezident was erbij en doet verslag.
Waarom een volledig nieuwe tool?
Los van het grote nieuws over Prezi Business was er nog een feestje te vieren bij Prezi. De huidige versie van Prezi tikte deze maand namelijk zijn 75 miljoenste gebruiker aan. Wederom een indicatie van exponentiele groei. Onder deze gebruikers zit een groeiend aantal zakelijke gebruikers met wezenlijk andere behoeften. Om deze wensen te overtreffen heeft het bedrijf besloten het programma volledig te herschrijven, specifiek voor deze doelgroep.
De lancering van Prezi Business is een oprechte aanval op de gevestigde orde. Door het delen van data, integratie van zakelijke oplossingen als Slack en functionaliteiten als Live HD en HTML5 lijkt Prezi definitie een presentatie-slag te slaan.
Prezi in een zakelijk jasje dus?
Jazeker. De software maakt gebruik van ontelbare nieuwe features waardoor zakelijke gebruikers als een blok voor de nieuwe software moeten gaan vallen. Om de belangrijkste te benoemen:
1. Analytics: Welke vertegenwoordiger heeft de meeste toeschouwers? Hoeveel mensen redden het tot de laatste slide? Hoelang staat iemand überhaupt bij een willekeurige slide stil? Handige cijfers om al gaandeweg je presentaties te optimaliseren. Prezi geeft in een mooi vormgegeven dashboard de prestaties van jouw team en presentaties weer.
2. Slack: Samen een Prezi maken is nu nog gemakkelijker dankzij de Slack integratie. Zonder de ‘edit mode’ te verlaten communiceer je via Slack met je collega’s. Ook bestanden uitwisselen wordt op deze manier een eitje.
Het zal overigens niet bij Slack blijven. Prezi gaf aan dat er meer integraties met zakelijke oplossingen op komst zijn.
3. Live (HD): Met de live functie stelt Prezi haar gebruikers in staat om gemakkelijk presentaties te streamen. Iedere gebruiker krijgt een ‘prezi.com/live/username’ link die verstuurd kan worden naar iedereen die mee wil kijken. Hiermee wordt de Remote Presenting nog professioneler.
4. HTML5: Met HTML5 maakt Prezi een grote stap in het loslaten van Flash en werken de presentaties soepeler, sneller en op alle devices. Zowel tijdens het maken als tijdens het presenteren van een presentatie voelt de software vele malen beter aan. Ook wordt het hiermee mogelijk om gebruik te maken van de ‘fade out’-functionaliteit, een lang gekoesterde wens van de regelmatige Prezi-gebruiker.
Zelf aan de slag met Prezi Business?
De software is vooralsnog alleen aan te schaffen via erkende Prezi Experts zoals Mr.Prezident of via bij het salesteam van Prezi zelf. Uiteraard krijg je dan ook direct de beschikking over het programma dat net als de normale Prezi Desktop te installeren is op zowel Mac als Windows.