De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De Europese Commissie presenteerde vandaag een verordening voor portabiliteit van content zoals muziek en films in Europa. Ook kwam het met een aanzet tot het hervormen van auteursrechten. Marietje Schaake, Europarlementariër van D66, reageert:
“De Commissie zet met deze plannen een stap naar een interne digitale markt, en dat is hoog nodig. Het is niet meer van deze tijd dat je muziek of films online koopt, direct of via het betalen van belastingen, en die over de grens met een ander EU-land niet mag zien. Zeker nu steeds meer content via een grenzeloos internet wordt beluisterd of bekeken, is geo-blocking en onderscheid tussen media niet meer van deze tijd. Als ik in België online wil kijken naar een programma van de Nederlandse publieke omroep kan dat niet vanwege geo-blocking, terwijl het wel kan op Belgische televisie. Helaas maken de probabiliteitvoorstellen nog geen einde aan geo-blocking, en wordt toegang in de hele EU slechts mogelijk voor content gespecificeerd in de lidstaat waar een internet gebruiker woont of een internet abonnement heeft.“
Vrij verkeer van kennis
“Er zijn nog een heleboel stappen nodig om een daadwerkelijke interne markt online te realiseren; we hebben geen evolutie maar een revolutie nodig. Waar de interne markt streeft naar het vrije verkeer van mensen, arbeid, kapitaal en diensten, blijft vrij verkeer van kennis achter. D66 wil dat het in de toekomst veel makkelijker wordt voor makers om een publiek in heel Europa te bereiken. Dat is ook cruciaal voor de positie van Europa in de wereldwijde economie. We hebben een schat aan cultureel aanbod dat gebaat is bij meer harmonisatie van auteursrechten en eenvoudigere manieren om online toegang te faciliteren voor de hele EU. Het plan van de Commissie over geharmoniseerd auteursrecht stelt belangrijke uitzonderingen voor, in het publieke belang. Auteursrechten en hun handhaving mogen onderwijs, toegang tot cultureel erfgoed en toegang voor mensen met een handicap niet beperken. Ook afbeeldingen en video van openbare gebouwen en werken moeten vrijelijk kunnen worden gedeeld. De vraag is nu wat er in de praktijk concreet wordt gewaarborgd aan zulke uitzonderingen in het publieke belang.”
Verder lezen over Digital
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterOnline18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Marketing28.11.2023
Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel
Blijdorp wil impact maken!Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Online28.04.2023
Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!
Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeterenEvents07.04.2023
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals
Metaverse17.03.2023
Second Life komt als app uit op smartphones
Een tweede leven voor Second Life?Verder lezen over Europa
Technology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile09.08.2024
Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Nieuws24.06.2024
Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store
Technology22.05.2024
Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?
Online15.05.2024
Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU
Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EULifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoOnline26.04.2024