De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Ondanks dat we tegenwoordig steeds meer via het internet regelen, bestellen en kopen kan bijna een derde van de Nederlanders zich niet voorstellen ooit online boodschappen te doen. Niet geheel onverwacht, dit zijn voornamelijk 50-plussers. Zo blijkt uit onderzoek van ActiePagina.
Opvallend is wel dat ruim een kwart van de respondenten jonger dan 30 jaar, die toch zijn opgegroeid met internet, verwacht nooit online boodschappen te zullen doen.
Online
Supermarkten hebben online nog wel echt veel terrein te winnen. Want op dit moment doet slechts 6,4% van de Nederlanders regelmatig boodschappen online. Gezinnen met jonge kinderen maken het meeste gebruik van deze mogelijkheid. Ruim een vijfde van de Nederlanders heeft wel eens online boodschappen gedaan, maar doet dit niet op een regelmatige basis.
Degene die wel eens boodschappen via het internet aanschaffen, spenderen gemiddeld per huishouden 126,20 euro per maand, wat neerkomt op 1512 euro per jaar. Ruim driekwart (77%) van hen doet dit het liefst bij de online shops van de bekende supermarkten. Maar ook dedicated online supermarkten (13%) en services die gepaste ingrediënten voor bepaalde maaltijden (13%) leveren worden steeds populairder.
Minder sjouwen
Voornamelijk het gegeven dat we minder hoeven te sjouwen is volgens twee derde het grootste voordeel van online boodschappen doen. Op de voet gevolgd door tijdsbesparing (63%) en het gemak ervan (62%).
Impulsaankopen
Net iets meer dan de helft van de mensen regelmatig of die wel eens online boodschappen kopen, zegt online minder verleid te worden tot het doen van impulsaankopen in vergelijking met het shoppen in de supermarkt. Maar toch koopt bijna de helft (48%) meer per keer dan in een fysieke winkel. Dit kan komen doordat de meerderheid (57%) voornamelijk voor bijzondere gelegenheden, zoals weekendjes weg of grote dinerparty’s, online boodschappen doet.
Sociaal uitje
De helft van de mensen die voorlopig hun boodschappen in de supermarkt blijven doen, doet dit omdat ze dan zelf hun producten kunnen uitzoeken op bijvoorbeeld houdbaarheidsdatum of het meest verse product. Ook vindt 38% naar de winkel gaan gewoon een stuk leuker en socialer. Daarnaast bedenkt 29% pas kort van te voren wat ze willen eten en dus aan producten die ze nodig hebben.
[Afbeelding: © dragonstock – Fotolia.com]
Verder lezen over Online Shop
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024