Online22.09.2015

Niet iedereen wil zijn of haar boodschappen online doen


Ondanks dat we tegenwoordig steeds meer via het internet regelen, bestellen en kopen kan bijna een derde van de Nederlanders zich niet voorstellen ooit online boodschappen te doen. Niet geheel onverwacht, dit zijn voornamelijk 50-plussers. Zo blijkt uit onderzoek van ActiePagina.

Opvallend is wel dat ruim een kwart van de respondenten jonger dan 30 jaar, die toch zijn opgegroeid met internet, verwacht nooit online boodschappen te zullen doen.

Online

Supermarkten hebben online nog wel echt veel terrein te winnen. Want op dit moment doet slechts 6,4% van de Nederlanders regelmatig boodschappen online. Gezinnen met jonge kinderen maken het meeste gebruik van deze mogelijkheid. Ruim een vijfde van de Nederlanders heeft wel eens online boodschappen gedaan, maar doet dit niet op een regelmatige basis.

Degene die wel eens boodschappen via het internet aanschaffen, spenderen gemiddeld per huishouden 126,20 euro per maand, wat neerkomt op 1512 euro per jaar. Ruim driekwart (77%) van hen doet dit het liefst bij de online shops van de bekende supermarkten. Maar ook dedicated online supermarkten (13%) en services die gepaste ingrediënten voor bepaalde maaltijden (13%) leveren worden steeds populairder.

Minder sjouwen

Voornamelijk het gegeven dat we minder hoeven te sjouwen is volgens twee derde het grootste voordeel van online boodschappen doen. Op de voet gevolgd door tijdsbesparing (63%) en het gemak ervan (62%).

Impulsaankopen

Net iets meer dan de helft van de mensen regelmatig of die wel eens online boodschappen kopen, zegt online minder verleid te worden tot het doen van impulsaankopen in vergelijking met het shoppen in de supermarkt. Maar toch koopt bijna de helft (48%) meer per keer dan in een fysieke winkel. Dit kan komen doordat de meerderheid (57%) voornamelijk voor bijzondere gelegenheden, zoals weekendjes weg of grote dinerparty’s, online boodschappen doet.

Sociaal uitje

De helft van de mensen die voorlopig hun boodschappen in de supermarkt blijven doen, doet dit omdat ze dan zelf hun producten kunnen uitzoeken op bijvoorbeeld houdbaarheidsdatum of het meest verse product. Ook vindt 38% naar de winkel gaan gewoon een stuk leuker en socialer. Daarnaast bedenkt 29% pas kort van te voren wat ze willen eten en dus aan producten die ze nodig hebben.

[Afbeelding: © dragonstock – Fotolia.com]

...

Verder lezen over Online Shop

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen