De generatie van 18 tot 34 jaar vindt dat er nog onvoldoende moderne technologie wordt ingezet in de zorg. Veel mensen van die generatie zeggen behoefte te hebben aan nieuwe technische middelen zoals apps, tele-zorg en wearables. Dit blijkt uit een
onderzoek van
Salesforce.
Slechts tien procent van de jongere generatie maakt gebruik van internet, e-mail of sms’jes om een afspraak te maken met zijn huisarts of andere zorgaanbieder. Terwijl juist velen hen het fijn vinden om op die manier contact te maken met hun dokter. Want bellen of op afspraak langskomen past vaak niet meer in ons moderne leventje.
Zestig procent van de ondervraagde hebben een serieuze interesse om tele-zorg aan te schaffen. Zo kunnen ze het persoonlijk bezoeken van de arts verminderen en toch blijven beide partijen up-to-date over de gezondheid van de patiënt. Zeventig procent van de jongere generatie geeft aan dat ze een afspraak graag via een app zouden maken.
De
jongeren zijn erg geïnteresseerd in nieuwe technologieën in de zorg. 71 procent geeft aan dat ze graag via een app hun gezondheid bevorderen in samenwerking met hun arts. Ook zouden ze medische gegevens en resultaten van onderzoeken graag willen bespreken via datzelfde platform.
Een overgrote meerderheid is ook geïnteresseerd om proactief medische gegevens door te geven via WiFi of wearables. Zo blijft de arts ook op de hoogte van de gezondheid en kunnen ze op tijd waarschuwen als er iets mis dreigt te gaan. Op dit moment schenken nog te weinig mensen aandacht aan preventieve zorg. Veertig procent van de patiënten zegt dat ze niet samen met hun arts praten over preventieve zorg.