Online11.09.2014

​Hoe ‘Winddelen’ groene energie leuk maakt


Met het opbreken van een windmolen in duizenden stukjes eigendom maakt de Windcentrale een groeiende groep consumenten enthousiast voor groene stroom. In 2013 zette het bedrijf hiermee een wereldrecord voor crowdfunding. Met de negende windmolen, ‘De Vier Winden’, net weer verkocht, hebben in totaal nu 15.000 particulieren 15 miljoen bijeengebracht voor de aanschaf van hun eigen windmolens.

Je wordt mede-eigenaar van je eigen productiemiddel,” zo vertelt Johan Blom, mede-directeur van de Windcentrale, “en dat spreekt mensen juist aan in deze tijd, het is tastbaar. De betrokkenheid is erg hoog. Wat we zien is dat de interesse in zonnepanelen groeit, maar lang niet iedereen heeft een schuin dak op het zuiden. Met Winddelen ben je ook niet gebonden aan een adres, je windenergie verhuist gewoon mee.”

Succesvolle crowdfunding

Een windmolen wordt in duizenden stukjes gesplitst: Winddelen die gekocht kunnen worden door particulieren. Vorig jaar bedroeg in Nederland de totale markt voor crowdfunding 32 miljoen. Dat de Windcentrale in twee jaar tijd 15 miljoen heeft weten op te halen, geeft een grote behoefte aan dit soort initiatieven aan. Een Winddeel levert jaarlijks gemiddeld 500 kWh op, terwijl een gemiddeld huishouden 3.500 kWh verbruikt. De opgewekte stroom is live te volgen via een app of de website. De stroom wordt vervolgens door Greenchoice geleverd.

Windcentrale app

Op de Windcentrale app is vervolgens te zien hoeveel stroom er op dat moment wordt opgewekt door de windmolen. Met productiecijfers over de dag, de week en het totaal krijgt de eigenaar volledig inzicht over het reilen en zeilen van zijn of haar windmolen. Maar er is geen garantie over je stroomaanvoer: “Het kan natuurlijk harder of minder waaien dan verwacht. Gemiddeld is dat 500 kWh per jaar, maar het kan dus ook 400 of 600 kWh zijn,” antwoordt Blom.

De Windcentrale is opgericht in 2010 met als doel om de transitie naar duurzame energie in Nederland te versnellen. “Uiteindelijk is onze doelstelling om over zeven jaar een hele kolencentrale te kunnen vervangen. Met de 9e windmolen nu verkocht in 48 uur zijn we zeker goed op weg!

Thomas Lapperre

Thomas schrijft en spreekt over oa online marketing, customer loyalty, service design, contentmarketing en specifiek over retail en travel.

...

Verder lezen over Duurzaam

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

In november 2024 lanceerde COMIN, een innovatieve Franse ride-hailing startup, haar eerste grootschalige advertentiecampagne in Parijs. Deze campagne, zichtbaar vanaf 14 november, markeert een belangrijke stap in hun missie om de gevestigde orde in de vervoerssector uit te dagen.

Automotive20.11.2024

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

Ericsson gaat met zijn Nederlandse hoofdkantoor naar Breda. Na 100 jaar in Rijen verhuist het bedrijf in het eerste kwartaal van 2025 naar het moderne 5Tracks-gebouw in Breda. De nieuwe locatie in de buurt van het centraal station Breda is gekozen vanwege de bereikbaarheid, duurzaamheid en de mogelijkheid om jong talent aan te trekken. Hoewel de verhuizing het einde van een tijdperk betekent, blijft Ericsson’s screening en logistiek centrum in Rijen.

DC Business14.11.2024

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

voor groei, innovatie en duurzaamheid
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Het imago van de thuisbatterij is juist dat het een heel duurzame oplossing is, maar toch is er negativiteit: hoe zit dat?

Technology04.11.2024

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Refurbished iPhones winnen snel aan populariteit door hun duurzaamheid en lagere prijs. Voor consumenten die op zoek zijn naar een betrouwbaar en betaalbaar alternatief voor nieuwe modellen, bieden refurbished iPhones zoals de iPhone 14 en iPhone 14 Pro uitstekende prestaties tegen een gereduceerde prijs.

Lifestyle31.10.2024

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

De zomer is nu wel echt op zijn einde aan het lopen en dat betekent dat er bladeren naar beneden komen, vaker een spatje valt en het ook weer kouder wordt. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je naar binnen moet gaan en je tuin weer moet laten overnemen door de natuur. Op deze 3 manieren kun je ook in de herfst genieten van een buitenhuiskamer in je tuin.

Lifestyle23.10.2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive