09.12.2015
Online

Het klacht.nl jaaroverzicht: ANWB en Ziggo verliezen, Lidl en IKEA winnen

By: Redactie Dutchcowboys

BlogOnline

Nederland staat bekend als een klaagland. En dat dit nog steeds het geval is onderbouwt het jaarlijkse rapport van Klacht.nl. Op het online platform zijn in 2015 meer dan 70.000 klachten binnengekomen.

Het platform heeft als doel om klachten van consumenten op een transparante manier op te lossen door bedrijven en consumenten een dialoog te laten aangaan via hun platform. Het afgelopen jaar is maar liefst 38% van alle binnengekomen klachten ook daadwerkelijk opgelost. En ook is het aantal bedrijven dat Klacht.nl gebruikt om klachten op te lossen gestegen met 20% ten opzichte van 2014. Waar consumenten vroeger zelf contact moesten zoeken met het bedrijf, nemen bedrijven nu zelf contact op met de melder van de klacht.

De slechtste klachtenoplosser?

De ANWB blijkt de slechtste klachtenoplosser. Over de toeristenbond zijn niet alleen de meeste klachten binnengekomen in het afgelopen jaar, maar van die 1.448 klachten is er ook geen één opgelost. De klachten gingen veelal over de Wegenwacht service en te dure reparaties.

De categorie waarover de meeste klachten binnenkwamen waren de aanbieders van Alles-in-1 pakketten voor Internet, Televisie en Telefonie. Deze categorie was goed voor ruim 3.700 klachten. Binnen deze categorie ontving Ziggo de meeste klachten. En van de 1.232 klachten heeft Ziggo geen enkele klacht opgelost.

Winning

Maar het kan ook anders! Dat laten de Lidl, Staatsloterij en IKEA zien. Zij zijn de grote winnaars op het gebied van klachtenafhandeling. Zij wisten op alle binnengekomen klachten te reageren en een oplossing te plaatsen.

Rapport

Door jaarlijks een rapport uit te brengen met de beste en slechtste klachtenoplossers hoopt Klacht.nl bedrijven te motiveren om de klachtenafhandeling te verbeteren en klachten op een transparante manier op te lossen.

Een overzicht van alle winnaars en verliezers zie je in onderstaande afbeeldingen.

[Afbeelding © vladimirfloyd – Fotolia]

<em>De winnaars<\/em>
De winnaars<\/em>
<em>De verliezers<\/em>
De verliezers<\/em>

Share this post