Online01.03.2016

De nieuwe richtlijnen van Google voor SEO


+ handige tool om jouw SEO-skills te verbeteren

Als je je in de wereld van SEO, copywriting of inbound marketing bevindt, is het zeer waarschijnlijk dat je hebt gehoord over de nieuwe richtlijnen “Search Quality Evaluator Guidlines” van Google.

De nieuwe guidelines van Google vertelt niet hoe hun algoritme precies in elkaar zit (dat blijft altijd een mysterie), maar het geeft wel een enorme hoeveelheid informatie over waar Google beoordelaars precies naar op zoek zijn, wat een pagina hoogwaardig maakt en hoe de inhoud moet worden geschreven.

Expert schrijvers en originele content

Een van de belangrijkste noodzaken voor goede SEO volgens Google is, dat je een deskundige schrijver in dienst hebt. Iemand die weet waar hij of zij over schrijft en ervaring heeft. Er is een grote behoefte aan deskundige schrijvers en auteurs die goede content voor hun sector te kunnen produceren.

Het is geen geheim dat Google altijd al gehouden heeft van originele, nuttige en goed geschreven diepgaande content. Interessant bij de nieuwe update van de richtlijnen van Google is dat ze een grote nadruk leggen op deskundige schrijvers.

Kwalitatieve content is belangrijk

Ook wordt er heel veel waarde gehecht aan kwalitatieve en relevante content. Kwalitatieve content wordt steeds belangrijker. Dit neemt niet weg dat elementen zoals een aantal backlinks ineens minder belangrijk worden. Google kijkt steeds kritischer naar verschillende factoren en ook naar de kwaliteit van de linkende domeinen. Relatief gemakkelijk verkregen ‘linkfarms’ zullen minder waarde hebben dan een link van een kwalitatief goed domein. Content is king!

webtexttool
webtexttool

Maar wat maakt je een expert?

Google maakt duidelijk dat dat sterk afhankelijk is van het onderwerp waar je over schrijft. Product- of restaurantreviews kunnen bijvoorbeeld worden beschouwd als ‘expert’. Zolang beoordelingen gedetailleerd en nuttig zijn, beschouwt Google de content als goede content.

Op gezondheidsfora zitten vaak mensen op zitten die geen gekwalificeerd specialist zijn om bijvoorbeeld over medische inhoud te schrijven. Maar omdat ze vaak wel ervaringsdeskundige zijn, zal de pagina als nuttig worden beschouwd.

Handige SEO tool

Kwalitatieve content is belangrijk en wordt steeds belangrijker voor Google. Ben jij een deskundige schrijver? Dan kun je Webtexttool gebruiken om je teksten in één keer SEO-proof te maken. Een tijdje geleden schreven we al een review over Webtexttool: een tool waarmee je jouw webteksten gemakkelijk en snel SEO-proof maakt. Met Webtexttool wordt je tekst real time gecheckt aan de hand van de laatste inzichten op SEO-gebied, waardoor je live de beste optimalisatie-suggesties krijgt. Je verbetert je tekst dus al tijdens het schrijven van je content, zodat je eerste versie direct geheel SEO-friendly is.

Google kijkt naar je website in termen van keyword gerelateerde functies, zoals het gebruik van je keyword en de relevantie van het onderwerp. Ook is de lengte van de tekst nog steeds erg belangrijk voor de ranking op Google. Met deze dingen helpt Webtexttool je.

Als je vaak met SEO werkt, maar ook als je er nog niet heel veel verstand van hebt, is deze tool heel handig. Meld je hier aan en probeer de gratis trial van Webtexttool!

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Webtexttool.

Fotocredits: Fotolia © Rawpixel.com / Fotolia © designer491

Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van lekker eten, reizen en beauty.

...

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid