Online04.09.2015

​De Creep-Factor: hoe kom je gemakkelijk van je klant af


De technologie is er klaar voor: de klant persoonlijk groeten als hij de drempel overstapt. Zijn telefoon of de camera bij de ingang heeft hem verraden. De predictive analytics oplossing van de winkel heeft in luttele nanoseconden de beste deals geselecteerd op basis van eerdere aankopen en patronen uit de gehele klantdatabase. En de klant? Die rent gillend weg.

Eigenlijk is het raar dat we het eng vinden als bedrijven ons kennen. Bij de bakker op de hoek die ons niet alleen bij naam kende, maar ook wist wat onze vaders en moeders deden, vinden we het juist prettig. Ook op internet is het al de normaalste zaak van de wereld. We willen niet meer door eindeloze lijsten van producten of diensten scrollen. We willen op het juiste moment geholpen worden bij het maken van de juiste keuze.

In-store technologie

Maar als we bij de Starbucks of bij de Mediamarkt binnenlopen, willen we niet achtervolgd worden door de verkoper. Zeker niet als die verkoper ons bij naam kent of op basis van eerdere aankopen aanbiedingen tevoorschijn toveren. Dat blijkt ook uit een Amerikaanse onderzoek van adviesbureau RichRelevant. De klant vindt aangepaste prijzen op basis van je profiel of kleedkamerdisplays die een shirt aanbevelen op basis van de broek die je aan hebt maar eng.

Wil je zeker weten dat de klant niet terugkomt? Gebruik dan gezichtsherkenning om aanbiedingen te doen op basis van leeftijd en sekse (73 procent). Of herken de best betalende klanten, zodat de verkoper erop af kan gaan (75 procent). Ook al heeft de klant toestemming gegeven om zijn telefoon een seintje te laten geven als hij over de drempel stapt; hij vindt het niet oké als je de persoonlijke informatie bekijkt als hij in de winkel is.

Locatie en reviews

Wil je de klant liever behouden maar ook innovatief overkomen? Gebruik dan de locatie van zijn telefoon om een interactieve kaart te laten zien of gepersonaliseerde aanbiedingen te sturen. Het lijkt erop dat als de controle bij de klant ligt, hij het allemaal oké vindt. Als hij besluit om de interactieve kaart te activeren, dan kan hij zelf bepalen of en wanneer hij op een aanbod ingaat. Dring je een aanbod op zonder dat de klant het verwacht? Dan vindt hij het zeker niet oké.

Klanten vinden het trouwens prima als producten te scannen zijn om reviews en aanbevelingen te kunnen zien. Het is relevante content die klanten kunnen helpen bij het maken van een beslissing. Maar alleen als de klant zélf het initiatief neemt. Het mooie is: als de klant de reviews of aanbevelingen met zijn telefoon bekijkt, heb je direct de kans om je online shop te promoten. Als de klant in de winkel nog niet klaar is voor de aankoop, dan kan hij online de koop alsnog afmaken.

De vraag is natuurlijk hoe lang de klant zich zal verzetten tegen offline herkenning en gepersonaliseerde aanbiedingen. Tien jaar geleden was online personalisatie een no-no, maar nu vinden we dat heel normaal. Kun je het niet laten om nu alvast te experimenteren? Maak je aanbod dan hyperrelevant en zorg dat de innovatie een toegevoegde waarde biedt. De kans dat je de klant dan voor eeuwig wegjaagt, is dan gelukkig een stuk kleiner.

Deze blogpost is geschreven door Jeroen Staehle, marketing manager EPiServer Benelux.

[Afbeelding: © patcharaporn1984 – Fotolia.com]

...

Verder lezen over Retail

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar