De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Als het om fashion gaat kan er veel geschreven worden over een product, maar draait het uiteindelijk om beeld. Fashion retailers hebben er dus baat bij om beeld in te zetten in hun online communicatie. Nieuwe media als Instagram bieden daar uitstekende mogelijkheden voor. Maar ook Twitter en Facebook worden veelal ingezet door fashion retailers. Het geeft merken de kans om creatief te zijn door middel van digitale collages om potentiële klanten te inspireren. In dit artikel worden fashion retailers uitgelicht die in hun marketingstrategie goed gebruik maken van beeld.
1. Intreza
In de maanden juli en augustus heeft onderzoeksbureau Clipit de berichtgeving onderzocht van de 20 grootste fashion retailers in Nederland. Hieruit bleek dat online schoenenaanbieder Intreza het hoogste percentage positieve berichten wist binnen te slepen. Maar liefst 98% van de berichtgeving rondom Intreza was positief.
De populariteit van Intreza kan mede verklaard worden door het actieve Instagram-account, de content wordt door de volgers enthousiast ontvangen. Met name de winacties kunnen rekenen op enthousiaste respons. Door de inzet van Instagram onderscheidt Intreza zich van andere fashion retailers. De meeste retailers maken vooral gebruik van Twitter en Facebook, zo is Twitter goed voor 44% van alle berichten en Facebook voor nog eens 24%. Daardoor lijken deze social media soms overvol te raken, wat erin resulteert dat berichten niet de gewenste aandacht krijgen.
2. Hunkemöller
Hoewel media als Facebook zoals gezegd soms overvol lijken te raken, kan met de juiste berichten nog steeds de aandacht van de volgers worden getrokken. Een fashion retailer die goed gebruik maakt van Facebook, is Hunkemöller. Zij weten voornamelijk veel nieuws te generen op social media. Zo werden zij in twee maanden tijd maar liefst 4.264 keer genoemd. Waar Intreza successen boekt met Instagram doet de lingerieketen dit voornamelijk met Twitter en Facebook. Door de mooie foto’s van hun producten met boegbeelden als Sylvie Meis, zijn het vooral de volgers die zorgen voor het verspreiden van de berichten. Hunkemöller is zelf verantwoordelijk voor slechts 5 procent van de berichten!
Vooral de nieuwste Fashion Fever collectie zorgde eind augustus voor veel retweets en shares op social media. Daarnaast speelt Hunkemöller, zoals in onderstaand bericht, goed in op de volgers.
3. #Zaradaily
Naast Facebook, Twitter en Instagram is er nog een ander medium waarop beeld de hoofdrol speelt. Verschillende fashion retailers, waaronder Zara, maken gebruik van Pinterest. Dit digitale prikbord wordt in Nederland inmiddels door 1,6 miljoen mensen gebruikt. Aan de hand van dit sociale medium showen zij hun collectie. Zo kun je via verschillende ‘borden’ je eigen favoriete outfit bij elkaar ‘pinnen’
In de afbeelding hieronder zie een outfit van het bord #zaradaily
[Afbeelding: © Kaspars Grinvalds – Fotolia.com]
Verder lezen over Fotografie
Technology10.10.2024
NASA-astronaut deelt adembenemende video van het noorderlicht
Social Media02.07.2024
Straks heb je elke dag een originele profielfoto op WhatsApp
Social Media02.07.2024
Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers
Mobile06.06.2024
Leica’s nieuwe app is voor wie de oude cameralook terugwil
Social Media02.06.2024
De voordelen en nadelen van foto’s maken van je eten
Mobile30.05.2024
Keukenhof en Samsung samen voor magische ‘Night at Keukenhof’
Online27.05.2024
5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen
Mobile19.05.2024
30 grappige dierenfoto’s die kans maken op de Comedy Pet Awards 2024
Verder lezen over Instagram
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Social Media31.10.2024
Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media28.10.2024
Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023