[Myrte Hisschemöller] ‘Alvast mijn excuses mevrouw als ik u niet begrijp, ik ben namelijk een digisaurus’. Dit zei een gebruiker een keer tegen me, toen ze hulp nodig had met online collaboration platform. Het was mij duidelijk dat ze zich geneerde al omdat ze, naar haar mening, te weinig van het internet begreep. En ze was niet de enige. Sinds ik bij Viadesk werk, besef ik hoe groot die groep van digisaurussen eigenlijk is.
Dan kun je je afvragen: is het reëel om te stellen dat iedereen maar zou moeten communiceren en samenwerken via professionele online platformen?
Wat is een ‘urèl’?
Fris afgestudeerd aan de studie interactieve media en een blauwe maandag als online marketeer te hebben gewerkt, kwam ik hier terecht als Product Consultant. Tot mijn verbazing sprak ik veel mensen die vaak niet wisten wat een URL (wat zegt u, urèl?) of browser was. Ik ging er namelijk klakkeloos vanuit dat dit algemene kennis was. Sinds 2006 leefde ik in mijn eigen internetbubble, omdat ik me voornamelijk omringde met online georiënteerde mensen.
Want laten we eerlijk zijn, die groep ‘digisaurussen’ is echt nog heel groot. En niet alleen met mensen die pas later in hun leven met computers en internet te maken hebben gehad, ook mensen van mijn leeftijd. Zo ken ik leeftijdgenoten die online niet te vinden zijn, het liefst zo ver mogelijk van een computer vandaan blijven en dit voor hun werk ook niet nodig hebben (natuurlijk een minderheid, helemaal onder kenniswerkers). Daartegenover staat mijn opa van negentig die – zeker voor zijn leeftijd – heel goed met een computer en het internet overweg kan.
Bruggen slaan
Dus omdat leeftijd er niet toe doet – en laten we er nu vanuit gaan dat het woord digisaurus niks te maken heeft met de leeftijd van de digibeet – ontstaat er een steeds grotere kloof tussen digisaurussen en mensen die wel online actief zijjn, juist ook op de werkvloer. Hoe sla je die brug? Mensen willen misschien wel door een directe ‘autoriteit’ gestuurd worden. Daarnaast hebben zij concrete voorbeelden nodig en willen ze zien wat de effecten zijn.
Je hoort en leest steeds meer dat social media van onderaf een organisatie binnen komt rollen. Dit verspreidt zich soms snel onder de social nieuwsgierigen en collega’s die dicht bij dat vuur zitten. Zij hebben geen uitleg nodig. Deze ontwikkeling is een voorbeeld van veranderende verhoudingen binnen organisaties. Iedereen staat met iedereen in contact, managementlagen verdwijnen, mensen werken veel meer voor hun eigen ‘project’.
Organisaties worden platter en veranderen sneller. Early adopters leven in een bubble. Maar het lijkt alsof deze verandering aan veel mensen voorbij gaat, iets wat de early adopters niet zien omdat zij in diezelfde bubble lijken te zitten als waarin ik zat. De ‘andere’ groep vindt het misschien wel prettig om te worden verteld hoe er gewerkt moet worden. Zij hebben een ander karakter, andere mentaliteit en een ander werkritme.
Wat betekent dit? Juist, een door de organisatie zelf, van hogerhand, aangereikt platform met alle aandacht die daarbij nodig is; dat kunnen de digisaurussen wel eens accepteren en gaan gebruiken. Ondanks het wellicht gedwongen karakter, want wie weet is daar meer behoefte aan dan we beseffen. Een duidelijke richtlijn kan hier bij helpen. Maar ook met de hulp van een (interne) coach; iemand binnen de organisatie die enthousiast is en mensen gerust kan stellen, angst weg kan nemen.
You are not alone
Je hoeft je niet te generen als je een digisaurus bent. Je bent niet alleen. Veel tools sterven een stille dood, omdat er eerst door early adopters is geroepen dat dit dé nieuwe tool is, maar vervolgens wordt ie door een niet geringe groep (jullie?) niet opgepakt. Zonde.
Om antwoord te geven op de vraag aan het begin van dit stuk: ja, het is reëel dat digisaurussen zich meer zouden moeten bewegen op online platforms. Maar vergeet niet; er moet een behoefte zijn. Naarmate meer mensen het gebruiken – bijvoorbeeld omdat een online platform wordt aangeboden door de organisatie – zullen uiteindelijk ook de grootste digisaurussen omgaan, net zoals men is gaan telefoneren en e-mailen.
Myrte Hisschemöller (@MyrteHiss) is werkzaam als Online media executive bij Viadesk