04.06.2012
Online

Digitale trends: Wie niet gezien is is weg [deel 3]

By: Frans van der Reep

BlogOnline
digitale-trends-wie-niet-gezien-is-is-we.jpg
digitale-trends-wie-niet-gezien-is-is-we.jpg

In de komende blogposts staan de digitale trends zoals ik die zie, in 2004 formuleerde en sindsdien ge-monitored en geobserveerd heb.

Organisaties bestaan in feite omdat ze goedkoper dan de markt samenwerking organiseren. Dit eenvoudige gegeven ligt onder vrijwel alle analyses van de impact van Internet: Internet verlaagt de externe markttransactiekosten. Interne coördinatiekosten van de organisatie moeten dus naar beneden op straffe van verdampen van de organisatie. Dat dat proces in volle gang is getuigen de vele kostenbesparingsprogramma’s en reorganisaties bij (grote) ondernemingen. Die zullen ook niet meer ophouden, voorspel ik je en uiteindelijk zullen de meeste corporates hele andere organisatie vormen krijgen, gebaseerd op P2P crowdsouring en zelfsturing. Hier trend 3 van 6.

Trend 3: Wie niet gezien is is weg

De onderneming krijgt steeds minder tijd bij de klant om zijn boodschap over te brengen in de realtime economy. Dit stelt hoge eisen aan de communicatie van de marktboodschap. Je krijgt per dag bijvoorbeeld minstens 3.000 boodschappen te verwerken. Dat betekent dat aandacht van jou als consument voor een onderneming de schaarse factor is. Marketeers zoeken dus naarstig naar nieuwe manieren om jou als consument te bereiken en dan nog bij voorkeur op het moment dat je de koopbeslissing neemt.

Door de Bond van Adverteerders is begin 2005 geconstateerd dat bestaande massa-media snel effectiviteit verliezen. De consumenten zijn enerzijds niet meer tijd gaan besteden aan media consumptie en besteden daarbinnen ook steeds minder tijd aan commerciële boodschappen. Drastische stijgen van advertentiebudgetten de komende jaren passen in dit patroon. Branding, focus, herhaling gericht op marktbekendheid, denk bijvoorbeeld aan de opkomst van citymarketing, met veel beelden, en een winners imago waarmee klanten en business partners zich ook willen associëren, zijn daarin absoluut key. Het toenemende belang van samenwerkingsverbanden tussen bedrijven heeft een directe impact op marketing. Winners imago wordt nog belangrijker. Mensen houden er niet van om te vrijen met een loser. Je wilt trots je nieuwe ‘verovering’ kunnen laten zien aan je familie en vrienden. Internet maakt ‘onbekend’ als het ware nog onbeminder.

Internet dwingt dus niet alleen tot een objectieve vaststelling van marktkracht van de onderneming. Zowel consumer-to-business als business-to-business marketing gericht op het creëren van een gepast winners imago is een tweede vereiste om toegelaten te worden tot een succesvolle business community. Internet maakt je ‘voortuin’ en branding, waarmee je bepaalt hoe je gezien wil worden, en daarmee associatie met populariteit en succes, en je netwerkvermogen dan ook (nog) belangrijker. De klassieke desk research marketing zal daarmee steeds meer terrein verliezen ten gunste van slimme, goedkope en interactieve relatiegerichte sales. De manier waarop de onderneming klantinteractie vorm geeft lijkt wel bepalender voor marktsegmentatie dan de traditionele indeling in branches of bedrijfsgrootte. Kortom: ‘gezien is gezien’.

Een tweede punt is dat de digitale wereld de neiging heeft tot ’the winner takes all’. Dit betekent dat, als onderdeel van een marktstrategie marktaandeel en het zetten van de standaard dominanter aanwezig zullen zijn. De frequent beschikbare ‘free download’ via Internet als ‘amuse’ voor the real stuff is hier een direct gevolg van. Dat vraagt niet alleen consistentie en focus van uw community maar ook massa. Tegelijkertijd zijn follower strategieën niet succesvol als geldt dat ’the winner takes all’: als je volgt word je hoogstens tweede. Je moet dus niet (alleen) streven naar beter op de markt. Anders, het succesvol incorporeren van productvernieuwing of totaal verleggen van de koers binnen de beschikbare core competence is waarschijnlijk succesvoller. Niet altijd de best practice maar de next practice. Dat is natuurlijk risicovoller. Kortom, hier ligt een geheel nieuwe markt voor echte innovators.

Op een subtieler niveau ligt hier als trend de aanvaarding van organisaties, ondernemingen en banen, als sterfelijk. Ze komen en ze gaan. Dat was natuurlijk altijd al zo. Maar Internet zal de creative destruction fors uitvergroten. Interessant onderzoeksthema is dan ook de ontwikkeling in de marketingfunctie en marketingorganisatie in een onderneming, bij toenemend intern en extern belang van Internet voor die onderneming.

Share this post