Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).
In de komende blogposts staan de digitale trends zoals ik die zie, in 2004 formuleerde en sindsdien ge-monitored en geobserveerd heb. Organisaties bestaan in feite omdat ze goedkoper dan de markt samenwerking organiseren. Dit eenvoudige gegeven ligt onder vrijwel alle analyses van de impact van Internet: Internet verlaagt de externe markttransactiekosten.
Interne coördinatiekosten van de organisatie moeten dus naar beneden op straffe van verdampen van de organisatie. Dat dat proces in volle gang is getuigen de vele kostenbesparingsprogramma’s en reorganisaties bij (grote) ondernemingen. Die zullen ook niet meer ophouden, voorspel ik je en uiteindelijk zullen de meeste corporates hele andere organisatie vormen krijgen, gebaseerd op P2P crowdsouring en zelfsturing. Hier trend 2 van 6.
Trend 2: “Binnen=Buiten”
Het kost klanten via Internet steeds minder moeite om vast te stellen of je het beste aanbod voor hen hebt of niet. En dat doen klanten dan ook in toenemende mate voor steeds meer soorten producten en diensten. Markttransparantie en internationalisering van competitie noodzaakt tot het veel scherper formuleren van het aanbod dan tot voor kort noodzakelijk was. En dat kan gaan om centen. Internet brengt dan ook de cent terug.
Internet verlaagt maatschappelijke transactiekosten en de kosten verbonden met het regelen van samenwerking dramatisch. Het dwingt de onderneming dan ook de interne transactiekosten te verlagen en zichzelf veel meer dan vijf jaar geleden met buiten te vergelijken. Samenwerken binnen de onderneming dient goedkoper gerealiseerd te kunnen worden dan dat de markt buiten dit kan. Zo niet, dan heeft de onderneming geen concurrerend aanbod. Hiërarchie is gewoon te duur aan het worden en hier ligt de basis voor de beweging naar P2P networking, de werkondernemer, outsourcing en zelfsturing , zowel binnen als buiten de onderneming.
Het Internet stelt steeds grotere delen van de markt in staat deze conclusie over een onderneming snel en hard te trekken. Als een onderneming deze vragen niet ter hand neemt zal de klant het wel doen, al was het alleen al omdat klanten steeds meer hun shortlist van een toenemend aantal soorten aankopen via het Internet bepalen.
Bedrijven hebben voor de markt nauwelijks geheimen meer en je anders voordoen dan je bent wordt razendsnel afgestraft. Dat betekent dat jij je als onderneming, ondernemer maar ook als onderwijsinstelling steeds scherper de vraag moet stellen hoe je rapportcijfers bij de klant er uitziet en wat je ‘negens’ zijn. Kortom, waar binnen tenminste zo goed is als buiten.
Een core competence voor ondernemingen wordt daarmee het organiseren van het inzicht in de eigen negens en het vermogen activiteiten los te laten waarin de onderneming geen topperformer is. Om dit vermogen op te bouwen is essentieel dat het leiderschap in de onderneming scherp blijft op de eigen prestaties om op die manier ingrepen vanuit de markt voor te zijn. Essentieel daarin is tevens het vermogen om vanuit de eigen kracht, vanuit de eigen negens, reuzen te bouwen met andere negens op de markt, een samenwerking aan te gaan met ondernemingen die op hun gebied een negen zijn. En dan bedoel ik ook echt samenwerking en niet parallel eigenbelang of een tijdelijk niet-aanvalsverdrag van twee concurrenten.
Een mooi voorbeeld van who’s my PAL is www.salesforce.com, een Amerikaanse application service provider die je als onderneming volledige business frontoffice functionaliteit inclusief database beheer verkoopt voor een vast, luttel, bedrag per maand. Kun je dat ‘binnen’ ook?
Verder lezen over Digitale trends
Social Media10.10.2023
Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan
Events07.04.2023
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals
Marketing17.03.2022
Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden
Gaming17.02.2022
Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?
Online04.01.2022
Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?
Technology16.12.2021
Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst
Ericsson voorspelt hoe wij in 2030 uitgaan en shoppenDC Business13.09.2021
Zorgen over veiligheid elektronische handtekening
DC Business24.08.2021
Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken
Verder lezen over Internet
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Online30.10.2024
Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers
Online08.08.2024
Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Online01.08.2024
World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble
Cybercrime21.06.2024
Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat
Gadgets21.06.2024
10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden
Online18.06.2024
Internet thuis wordt dit jaar weer duurder
Verder lezen over Trends
Lifestyle28.10.2024
Dit zijn de interieurtrends van dit najaar
Events04.07.2024
Dit was het VINT Symposium van 2024
met als thema 'Echt Slim'Entertainment27.02.2024
Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is
Search11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Search21.11.2023
Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies
Lifestyle16.02.2023
Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023
DC Business10.01.2023
Dé onlinemarketingtrends van 2023
Search07.12.2022