Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).
Hoofdpijn of een wondermiddel? Organisatie van zorg.
Dit is deel 2 van een blog over internet in de zorg. Internet zal niet alleen de interactie met de patiënt veranderen. Internet zal ook de organisatiestructuren, manier van verzekeren en financiering beïnvloeden. We zitten aan het begin van dit proces.
Zelf-roosteren, ‘private crowdsourcing’, door het personeel wordt een enorme bron (>30%) van besparing en wellicht de oplossing voor ‘voldoende handen aan het bed’. Als er een overzicht van de te draaien diensten bestaat kunnen mensen, net als wie wanneer op de tennisbaan mag, dat echt wel zelf onderling regelen. Centrale coördinatie via hiërarchie is gewoon onnodig en te duur. In de praktijk van de zorg instellingen is deze stap een enorme cultuur interventie en botsing van ideologieën maar dat het die kant op gaat ben ik zeker van. Het is in feite de zelfde beweging als het ver ZZP’en die je op de arbeidsmarkt ziet. Ook verplegers worden werkondernemers. De Buurtzorg is er een mooi voorbeeld van, een overzichtelijke club van professionals die het samen en samen met de klant regelt. Mijn ideeën over zelfroosteren (ketenomkering) waar ik in 1998 mee begon, heb ik 10 jaar geleden concreet mogen helpen implementeren bij Thuiszorg Utrecht nadat KPN dit principe voor zijn monteurs community had geadopteerd. Zowel het management als de thuiszorgers zelf als de cliënten waren dik tevreden. Eigenlijk bereik je dat een grote instelling voor de patiënt gaat aanvoelen als een kleine instelling die ‘de patiënt ziet’. En weet je, de honderdduizenden mantelzorgers in dit land doen al jaren niets anders dan zelf plannen en roosteren. En dat werkt prima.
Natuurlijk kan ook de zorginstelling geld besparen door shared service centra te adopteren voor logistiek, financiën, personeelszaken en medische informatiesystemen. Het is mij niet duidelijk waarom een ziekenhuis een ICT bedrijf zou willen zijn met een volledig eigen applicatie architectuur? Gemeenschappelijk gebruik van informatiesystemen en patiëntgegevens , delen en uitwisselen via een veilig internet, lijkt me hier de route. Er is hier nog veel te winnen al zijn er veelbelovende initiatieven in Nederland. Als je ziekenhuizen concurrenten van elkaar maakt gaat dit natuurlijk niet gebeuren en gaan medici ook niet meer ervaring met elkaar uitwisselen. Dat lijkt me dus geen goed plan.
Ook wetenschappelijk onderzoek wordt aangeraakt door internet al was het alleen al door de snelheid waarmee nieuwe inzichten kunnen worden uitgewisseld. Denk aan ‘de grote griepmeter’: informatie ophalen wordt evident gemakkelijker. Het quantified self initiatief is er ook een voorbeeld van. Nieuwe behandelingcombinaties ontstaan gewoon omdat dat dit gemakkelijker wordt. Niet apart de ‘silo’s’ longarts, internist, cardioloog. Maar klantgedreven aanpak op basis van samenwerking tussen de verschillende disciplines in de zorgketen, net als in ondernemingen, waarin de geïnformeerde patiënt de grote aanjager is van deze transformatie.
Spectaculair wordt het als bijvoorbeeld een groep van zorginstellingen met een min of meer volledig aanbod, zich gaat organiseren als ‘community care’. De zorginstellingen in de Rotterdam agglomeratie of bijvoorbeeld in Drenthe zouden als community kunnen werken, hun eigen verzekering kunnen starten onder uitsluiting van de huidige verzekeraars en via regionale crowdfunding binnen de community kunnen financieren, net zoals bijvoorbeeld de ANWB dit voor de wegenwacht heeft geregeld. Er staat nergens in de huidige wet dat dit niet mag. Ik wil best betalen aan mijn ziekenhuis in plaats van aan een anonieme bureaucratische verzekeraar, net zoals ik nu voor ‘mijn’ wegenwacht betaal. Dan kom je in de gedachtegang van ‘de onderlinge’, de coöperatie, terecht en komen de huidige forse winsten van zorgverzekeraars, die belang hebben bij handhaving van de status quo, ten gunste van de zorg zelf. Eigenlijk kom je qua business model in de zorg dan weer terug bij ‘de collecte in de kerk voor Piet als die zijn been gebroken heeft’. Aanzetten voor deze transformatie zijn zichtbaar.
Maar het allergrootste goed van slim internet gebruik is dat internet de menselijke maat terugbrengt in de zorg. De huidige zorg ‘ziet de mens niet’ om prof Anne Goossensen uit Tilburg te citeren. Internet maakt het echter mogelijk de schaalvoordelen van de grote onderneming te combineren met de kleinschalige charme van de dorpswinkel. Wij zouden toch als patiënt meer moeten zijn dan een verzameling DBC’s, zoals dit nu uit de factuur van een zorginstelling blijkt. Daar ligt de grote kans en de grote uitdaging van een volwassen integratie van internet in onze zorginstellingen.
Verder lezen over Internet
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Online30.10.2024
Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers
Online08.08.2024
Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Online01.08.2024
World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble
Cybercrime21.06.2024
Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat
Gadgets21.06.2024
10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden
Online18.06.2024