Veranderen is ‘in’. En terecht. Veranderen is belangrijk om als ondernemer in een dynamische markt interessant en ‘bij’ te blijven. Zonder leren snap je binnen de kortste keren niet meer wat je ziet in een voortdurend veranderende wereld en dan ben je dus snel je klanten kwijt. Veranderen is ook een levenshouding: als je denkt dat je ergens al bent doe je niets meer om er te komen. Veel bedrijven trappen trouwens in deze val van zelfgenoegzaamheid.
Wezenlijke veranderingen vragen doorgaans om persoonlijke stellingname. Overal waar grote dynamiek en grote verandering aanwezig zijn, en waar dus veel geleerd moet worden, ontstaan waarden- en normendebatten. Kijk om je heen. Bijvoorbeeld naar al die boeken en cursussen over persoonlijke ontwikkeling en over ‘leven vanuit passie’. Naar de snelle opkomst van integriteit als business thema. Dat is niet toevallig.
Hoe komt dat? Grote veranderingen werpen je op je zelf terug en vragen erom bij jezelf te rade te gaan: waar doe ik het voor, wat wil ik wel, wat wil ik niet, Waar ga ik voor, waar sta ik voor? Engelsen hebben daar een mooi woord voor: ‘defining moment‘.
De komst van social media in het business domein is typisch zo’n grote verandering waar we ons mee te verhouden hebben. In al die beweging en verandering die als ondernemer op ons af komen, is het essentieel onze eigen persoonlijke waarden te kennen, de waarden die we niet ter discussie willen stellen en van waaruit we willen leven en leren. Waarden van waaruit we onze keuzes maken: wat wil ik wel, wat wil ik niet.
Eigenlijk zijn díé waarden de echte basis voor onze communicatie en dus ook voor ondernemen en samenwerken. Ze vormen ons anker (‘geen groei zonder wortels‘) en bepalen onze persoonlijke integriteit. Veranderen en ondernemen zonder verbinding met uw persoonlijke waarden en normen maakt u een meeloper, een strandbal in de wind.
Don’t go there.