Online27.12.2011

Wibi Soerjadi, e-business guru avant la lettre


wibi-soerjadi-e-business-guru-avant-la-l.jpg
wibi-soerjadi-e-business-guru-avant-la-l.jpg

Heb je ook die ervaring dat je vaak pas achteraf snapt wat je van iemand of van een gebeurtenis geleerd hebt. Zo’n ervaren met ‘ongezocht leren’ had ik ook met de pianist Wibi Soerjadi halverwege de jaren ’90. Hij was toen ‘hot’, met zijn Bösi en zijn solo-recital in Carnegie Hall. Pas jaren later, toen e-business inmiddels een ‘mentaal begrip’ was, begreep ik hoe zeer hij eigenlijk al ‘into e-business’ was, avant la lettre, en hoezeer ik denkbeelden en begrip daar heb opgepikt.

Waarom? Wibi is natuurlijk ZZP’er die heel goed weet wat zijn koopwaar is. Een artiest en ambachtsman met in wat hij doet focus op waar die goed in is en die toen al ‘het nieuwe werken’ toepaste. Hij bewoog zich toen in de jaren ’90 als cultureel ondernemer buiten de vaste structuren van het Nederlandse klassieke muziekleven, van zowel het standaard ondernemen als ook van de muzikale repertoire keuze: ‘he ran his own race‘. Nu zouden we zeggen dat hij het concept  ‘blue ocean marketing’ toepaste. Hij vond Wibi Soerjadi uit.

Hij creëerde zijn eigen vorm, zijn eigen publiek en zijn eigen kanalen en bleef daar trouw aan in de loop der jaren. Niks ‘copy cat’, hoe zo aanpassen?  ‘Be an original’.  Ook in zijn ‘operations’ zien we zaken terug waarover inmiddels heftig geschreven wordt. Wibi huurde gewoon zelf het Concertgebouw en andere podia buiten alle impresariaten om, regelde de eigen kaartverkoop via internet, regelde zijn eigen marketing&branding en ‘customer engagement’ en spinde daar garen bij. Wie niet gezien is is weg. Wibi snapte die internet wetmatigheid als geen ander.

Herken je ook ‘Ketenverkorting’, projectmatig organiseren en vindbaar zijn via internet? Misschien dat je met die aanpak niet met iedereen vriendjes wordt. Who cares? Pas vele jaren later zagen we dit meer artiesten doen en ontstond er een heel ecosysteem rond kaartverkoop, het vermarkten van een concert etc.

In 1996 verkocht je, en dat is wel een verschil met nu, nog gewoon cd’s. Nu zijn dat ‘free downloads’ geworden. Maar ook dat heeft Wibi geregeld via youtube, de eigen site, huisconcerten en workshops voor gevorderde amateurs van alle leeftijden. In 1996 gaf je nog concerten om cd’tjes te verkopen. Nu is die business logica inmiddels omgedraaid: je creëert cd’tjes, als je geluk hebt verkoop je ze met een paar free downloads, om de concertzaal te vullen.

Werkelijk goed zijn in je vak, focus op branding en zichtbaarheid, consistentie en professionele integriteit zijn denk ik de herkenbare succes elementen van de Wibi story. Kortom: verbind strategie ondernemerschap en uitvoerend vermogen. Weet je het nog?

En weet je, waarschijnlijk wist hij dit alles niet eens. Echte ondernemers lezen geen boekjes over ondernemen. Die doen gewoon. En hebben plezier. Net als echte leiders. Dacht je dat Che wist dat hij ‘Che’ was? Ik dacht het niet. ‘Winners have a vision. Losers have a business case’.

Ik wens jullie een goed 2012. Verbind je met wat je wilt en wat je gelukkig maakt. Daar kom je een heel eind mee!

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).

...

Verder lezen over Internet

We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel

nog een winkel noemen, of is het stiekem meer een servicepunt? KPN opent in Den Helder een winkel waar geen fysiek personeel aanwezig is

Mobile18.11.2024

We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel

Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers

Het online forum-achtige platform heeft bijna 100 miljoen gebruikers: 97,2 miljoen om precies te zijn. Niet per maand: dagelijks.

Online30.10.2024

Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers

Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken

Reddit wordt binnenkort waarschijnlijk nog interessanter: het wil betaalde subreddits beschikbaar maken.

Online08.08.2024

Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble

Vandaag is het World Wide Web Day en is het 33 jaar geleden dat de Engelse computerwetenschapper Tim Berners-Lee het internet introduceerde in 1991. Een tijd die wordt gekenmerkt door zowel hype en opwinding als het uiteenspatten van de internetzeepbel eind jaren 90.

Online01.08.2024

World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble

Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat

Het is een verschrikkelijke timing, of juist een heel slimme: door een zwakte in Windows kunnen hackers je computer in via een open wifi.

Cybercrime21.06.2024

Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

We hebben 10 grappige gadgets voor je verzameld om helemaal te bewijzen dat jij het internet hebt begrepen.

Gadgets21.06.2024

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder

Lekker thuis internetten wordt weer een stukje duurder in 2024. De drie grote providers maken allen hun prijzen hoger.

Online18.06.2024

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder