De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het gebruik van online reclame door adverteerders groeit hard. Vooral in de Retail sector (219%) is het gebruik van online reclame in Q1 van dit jaar gegroeid. Belangrijke reden hiervoor is het groeiend aantal webwinkels dat steeds vaker adverteert. Zo blijkt uit een onderzoek van Adrime op basis van de ruim 500 campagnes van meer dan 250 adverteerders die het bureau voor online reclametechnologie dit jaar ontwikkelde.
De meest populaire vormen van online reclame dit kwartaal zijn ‘retargetting’ (reclame die aanhaakt op eerder bekeken product) en ‘enriched banners’ (bewegende of interactieve banners).
Met de toename van het aantal webwinkels, is de Retail sector zich sterk aan het ontwikkelen in het gebruik van online reclame. In 2010 stond deze sector nog op de 11e plaats in de lijst als gebruiker van online reclame; inmiddels is deze sector naar de 4e plaats gestegen. “We voorzien dat de online reclamegroei in deze sector zich dit jaar gestaag doorzet. Belangrijke reden is dat het aantal webwinkels nog steeds enorm groeit. Door dit grote aantal wordt het echter ook steeds belangrijker om onderscheidend te zijn of op te vallen. Dat biedt voor ons weer kansen,” aldus David de Jong, CEO van Adrime.
Binnen de sector Food & Beverage lijkt online reclame het meest effectief te zijn dit kwartaal, zo blijkt uit de zichtbaarheids- en ‘clickrate’ cijfers. Deze cijfers geven aan welke advertenties het best zichtbaar zijn geweest en waar vervolgens het meest op wordt geklikt. Voor de sector Food & Beverage is de clickrate bijna 30% hoger dan voor de daaropvolgende sector en de gemiddelde zichtbaarheid is 9% hoger.
De grootste absolute afnemer van online reclame is nog steeds met afstand de telecomsector. Deze wordt gevolgd door de automotive sector die met online reclame inspeelt op een groeiend aantal consumenten en bedrijven die na de crisis weer auto’s zijn gaan kopen.
Naast Search (google) en Adwords (zoektermen en tekstclicks in google banners en dergelijke) is op dit moment ‘Retargetting’ erg populair. Vooral webwinkels gebruiken deze manier van online reclame. “Als je bijvoorbeeld op Bol.com een product hebt bekeken, zie je daarna banners met dezelfde of soortgelijke producten verschijnen. Verder zien we dat bewegende beelden steeds belangrijker worden in online reclame. Er zijn tegenwoordig bijna geen banners meer die volledig statisch zijn. Alles wordt interactief of bewegend, oftewel ‘enriched’ gemaakt,” aldus De Jong.
Verder lezen over Online Advertising
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Video29.05.2024