Terwijl uitgevers al geconfronteerd worden met dalende reclame-inkomsten en lezers moeilijk kunnen overtuigen om te betalen voor online content, worden ze bovendien met een steeds groeiende concurrentie geconfronteerd. Die concurrentie komt immers niet uitsluitend van nieuwsprojecten zoals bijvoorbeeld het Amerikaanse webmagazine The Huffington Post, maar ook steeds meer bedrijven die met eigen gespecialiseerde publicaties op de markt komen. Dat schrijft technologie-specialist Mathew Ingram in het webmagazine Gigaom.
“Naarmate publicatie-technologieën goedkoper worden, raken steeds meer bedrijven overtuigd van de voordelen van eigen uitgaves,” voert Ingram aan. “Bedrijven hebben vaak al een publicatie voor een beperkt publiek, maar door het internet en gratis applicaties kan dat bereik gevoelig worden uitgebreid. Daardoor kunnen deze publicaties in de richting evolueren van de traditionele gespecialiseerde vakbladen.” Ingram zegt dat de grenzen tussen de marketing van merken van de uitgaves van media in de toekomst mogelijk nog verder zullen vervagen.
“Mitch Joel, consulent sociale media, acht het niet onmogelijk dat bedrijven eigen journalisten zullen aanwerven en eigen publicaties op de markt zullen brengen,” schrijft Ingram. “Daarbij zou men volgens Joel mogelijk ook een evolutie kunnen opmerken van marketing-boodschappen naar daadwerkelijke nieuwscontent.” Ingram waarschuwt er wel voor dat die evolutie de lezer zal confronteren met het probleem om de objectiviteit van de content correct in te schatten. Via