Nederlanderse jongeren kopen het minst muziek online. In vergelijking met 33 andere landen staan de Nederlandse jongeren met 4% onderaan. Verder streamen ze het meest van alle landen (53%) en kopen ze het minst aantal CDs in vergelijking met de andere landen (7%).
Dat blijkt uit een onderzoek gedaan door Habbo Hotel. Daar wordt regelmatig op internationaal niveau onderzoek onder hun leden (met name <18 jaar) gedaan en in de vorige maand stond het thema muziek centraal. Het onderzoek vond plaats in zo’n 33 landen wereldwijd.
Gilles de Smit, mede-oprichter Nederlandse streamingservice 22tracks.com: “In Nederland lopen we Europees gezien voorop voor wat betreft de penetratiegraad van internet aansluitingen. In Nederland beschikt 89% van de huishoudens over een internetaansluiting, waarvan 79% met breedbandsnelheid. Dit verklaart het hoge aantal ‘streamers’. Wij (22tracks) zijn een legale service en zijn derhalve aangesloten bij Buma/Stemra waardoor artiesten en componisten hun inkomsten niet verloren zien gaan. Het overgrote deel van de respondenten van dit onderzoek is tussen de 12 en 15 jaar. Wij zien met name na deze leeftijd, de doelgroep waar wij ons in bevinden, een gezonde toename in online koopgedrag.“
Wilbert Mutsaers, zendermanager 3FM en Radio 6: “Naast het lage percentage aangekochte CD’s en betaalde downloads, valt ons ook de manier waarop Nederlandse jongeren zich informeren over nieuwe muziek op: 3% doet dit via social networks, 15% via vrienden (offline) en maar liefst 72% via radio/tv en muziekcharts. De traditionele lineaire kanalen zoals radio en TV zijn dus nog altijd de grootste leveranciers van nieuwe muziek. De koppeling van radio met streaming diensten zoals 3FM doet, lijkt aan te sluiten bij de muziekbehoeften van jongeren: zij zoeken actief de nieuwe muziek via radiostations op en beluisteren de muziek vervolgens vooral via streaming.“