08.02.2016
Nieuws

Boodschappen doen op zondag, big business!

By: Onno Rompa

BlogNieuws

Gewoon op zondag morgen even langs de supermarkt voor een vers croissantje en een vers geperste jus d’orange, juist omdat het kan. We vinden het de normaalste zaak van de wereld en zien het allang niet meer als service-aspect van je supermarkt. Nee, de zondag is voor de consument steeds meer een dag om je weekboodschappen te doen. Dat de zondag is ingeburgerd blijkt wel uit het feit dat ruim 2 op de 3 huishoudens hier frequent gebruik van maakt.

Zondag is dé dag voor supermarkten

Voor supermarkten is deze dag dan ook big business. Uit de supermarktkengetallen van GFK blijkt dat de omzet op zondag met ruim 20 procent is gestegen in 2015. Het omzetaandeel van de zondag is gestegen naar 4,2 procent in 2015, oftewel ruim 1,4 miljard euro omzet. Vooral de jongeren (alleenstaanden en tweeverdieners) maken gebruik van de zondagopening. Gepensioneerden maken hier nog relatief beperkt gebruik van.

Het omzetaandeel van de avondomzet in de supermarkt is de afgelopen jaren fors gedaald. In 2007 werd nog 9.3 procent van de omzet na 18.00 uur gerealiseerd. In 2014 en 2015 is dit gedaald naar 8.0 procent respectievelijk 8,1 procent.

Doordat we vaker op zondag onze boodschappen doen is het omzetaandeel van vrijdag en zaterdag afgenomen (46 procent in 2012 en 42,6% in 2015). Desondanks blijven de vrijdag en zaterdag de twee belangrijkste omzetdagen van de week!

In Engeland zien we een ander fenomeen. Daar schrapte de Britse supermarktketen Tesco onlangs af van het principe 24-uursopening. Dit vanwege de groei van de online verkopen van supermarkten. In Nederland zijn de huidige marktaandelen van de online supermarkt verkopen nog klein. De verwachting is echter wel dat dit explosief zal gaan stijgen. De Rabobank verwacht zelfs dat we in 2030 een kwart van onze boodschappen online doen.

Eén ding is in ieder geval zeker. De supermarkt als verkoopkanaal zal de komende jaren sterk veranderen door de steeds veranderde behoefte van de consument. Zo zal in de fysieke winkel meer de nadruk komen te liggen op beleving. Ook de toenemende concurrentie, ons veranderde eetpatroon en de sterke focus op de gezonde levensstijl zullen ons winkelgedrag sterk gaan beïnvloeden.

Foto: Minerva Studio – Fotolia.com.

Share this post