The Next Web start deze ochtend met een intrigerend verhaal over de toekomst van search volgens Yahoo’s VP of Research Ricardo Baeza-Yates. Ricardo start met de conclusies, wel zo makkelijk. De belangrijkste conclusie: Search gaat meer en meer over dingen gedaan krijgen (Getting things done) en minder over document retrieval. Iemand zoekt op het web om iets gedaan te krijgen. Een restaurant zoeken, informatie voor een artikel of een nieuwe auto zoeken. De belangrijkste taak voor zoekmachines is dan ook om dat voor elkaar te krijgen voor de gebruiker op een makkelijke en naadloze manier. Yahoo is met een aantal researchprojecten bezig waar deze visie duidelijk naar voren komt.
Meer en meer researchers en online visionairs roepen het al een tijd: we gaan naar een web of object, het semantische web. Dit gebeurt via taxonomie, classificatie en machine learning techniques. Daarnaast zoekt Yahoo ook naar een impliciete relatie tussen content en zetten ze het ecosysteem open, iedereen kan bijdragen om een betere zoek-ervaring te maken. Zo is op de resultaatpagina van Yahoo niet alleen een link te vinden, maar ook rankings, adresinformatie, maps en belangrijke deeplinks. Google heeft dit ook, maar Yahoo lijkt nog net iets verder te gaan. Wat me opvalt is dat belangrijke informatie van contentproviders steeds meer naar de zoekmachines verplaatst. Wat heeft dat voor gevolgen voor het online verkeer op je eigen site? Een interessant gedachtenexperiment!
Ricardo maakt een statement door te stellen dat de pagerank niet meer werkt. Iedereen kan links online maken, de pagerank begint minder relevant te worden. Mede door de sociale (r)evolutie online worden tags en queries steeds belangrijker. Wat mensen doen online is belangrijker dan de pagerank. Yahoo springt daar op in met een aantal Research-projecten.
Zo is er de Tagexplorer. Een Flickr-achtige zoekmachine om heel intuitief door tags en foto’s te zoeken. Hier zie je de sterke samenhang tussen tag- en imagesearch. Je kunt snel op trefwoorden zoeken en visueel snel je beslissing maken welk beeld belangrijk voor je is.
Een tweede initiatief is de Searchpad. Tijdens een zoektocht kan Yahoo herkennen dat er een trend in je zoekopdrachten zit, bijvoorbeeld omdat je wat rondneust voor een vakantie. Yahoo biedt dan aan om je zoekopdrachten, inclusief resultaten en screenshots op te slaan in een online document. Dit document kun je later natuurlijk weer opvragen. Ik vind dit een hele sterke manier van de gebruiker helpen om zijn “taak” gedaan te krijgen.
Twee andere experimenten van het Yahoo Research domein is de mogelijkheid om op basis van Microformats een vrijwel persoonlijke zoekmachine te maken. Daarnaast is de Correlator een heel vernuftig instrument om relaties te vinden in Wikipedia teksten of andere teksten. Bekijk bijvoorbeeld deze pagina over Amsterdam. Je kunt door Wikipedia pagina’s, kaarten, tijdlijnen en nieuws. Wat ik vooral interessant vind is dat Correlator een eigen “synthetische” pagina maakt van alle informatie die het online vindt en die als eigen “site” aanbiedt. Het verhaal van Ricardo is een goede start van The Next Web. Een glimps in de nabije toekomst waarin searchproviders de eindgebruiker meer en meer zullen helpen om taken gedaan te krijgen. Daar horen natuurlijk ook businessmodellen (lees: advertenties) bij, maar als deze rondom bovenstaande concepten worden toegepast zal ook dat voor de eindgebruiker voordelen geven.
(Foto: Anne Helmond)