Wie veel vliegt kent ‘het gemak’ van apps van luchtvaartmaatschappijen. Maar heel eerlijk, veel apps zijn verguisd en geven meer klachten dan dat zij zouden moeten oplossen. Onze nationale trots KLM is zeker geen uitzondering. De app is onvoorspelbaar, werkt wel en niet en het is altijd spannend of je boardingpas dit keer wel of niet in Passbook belandt. Het goede nieuws is dat vandaag KLM haar belofte inlost om de app te verbeteren.
Comfortabel reizen
Volgens KLM denkt de app altijd een stap vooruit en maakt het reizen daardoor nog comfortabeler. Als je de app opstart, krijg je nu exact wat je verwacht: Boek een reis en Ik heb een boeking. Daar begint ieders vliegreisje uiteindelijk. Heb je al een vlucht geboekt, dan krijg je meteen de meest relevante informatie en belangrijkste acties voor jou te zien. Zodra het mogelijk is om in te checken, is dit direct zichtbaar via de app.
Daarnaast kun je als bestaande klant nu veel sneller en gemakkelijker dan voorheen een vlucht boeken en betalen. Ook het wijzigen van een stoelkeuze – altijd een challenge – gaat nu moeiteloos en inchecken lukt zelfs met één druk op de knop.
Je favoriete stoel aan het raam
KLM noemt de lancering van de nieuwe app een eerste stap in de ontwikkeling van het digitale ecosysteem van KLM. De nieuwe modulaire architectuur maakt uitbreiding naar andere diensten een stuk eenvoudiger. Dit geldt zowel voor desktop, tablet of zelfs de check-in apparaten op de luchthaven. Door te leren van historisch gedrag (big data) van klanten, komt KLM meer te weten over persoonlijke voorkeuren en kan zij haar aanbod daarop afstemmen. “Uw favoriete stoel aan het raam is voor u gereserveerd”, lijkt nu echt te gaan werken. KLM, goed gedaan, de app lijkt na de eerste ervaringen echt op alle punten te zijn verbeterd.
De nieuwe KLM app voor smartphones is nu verkrijgbaar via de Apple App Store en Google Play Store.