De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Zuckerberg weet het zeker in 2012: Instagram gaat het helemaal worden. Hij adopteert het kleine netwerk voor een slordige 1 miljard euro. Veel geld voor een puppy, die op dat moment wordt omschreven als een ‘gezellig fotonetwerkje’. En met net zoveel actieve gebruikers als dat er mensen woonachtig zijn in de Benelux.
Sommigen noemden het zelfs een midlife crisis aankoop, zoals heren van middelbare leeftijd toch die net-niet Porsche kopen. Maar Zuckerberg kijkt verder. Ook hij ziet dat beeld veel belangrijker wordt op social media, en op Facebook in het bijzonder. Facebook gebruik je om vrienden en familie te volgen, Instagram is volgens hem veel meer gericht op persoonlijke inspiratie.
Het is september 2015 en de puppy is volwassen geworden. Er staat een bijzondere showhond klaar om het podium te betreden. Met 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers, die gemiddeld zo’n 20 minuten interacteren met foto’s per dag, is Instagram klaar om als advertentieplatform wereldwijd live te gaan. Wat betekent dit concreet? Het netwerk heeft deze maand aangekondigd dat adverteerders gebruik kunnen maken van het platform. Hiervoor is onder andere de maximale speeltijd van video’s op Instagram verlengd tot 30 seconden. Daarnaast is er afscheid genomen van het kenmerkende, vierkante karakter dat het netwerk had. Afbeeldingen kunnen nu ook in landschapsmodus worden getoond.
Wat Instagram interessant maakt is de doelgroep die er actief is. De gemiddelde leeftijd op het netwerk is rond de 20 jaar en deze categorie is immer bezig met merkbeleving. Dit is de generatie die bedrijven en daarmee merken aanspreekt op hun branding en houding. En juist daar zullen bedrijven op in moeten spelen. Het netwerk is uitermate geschikt voor het uitdragen van de bedrijfsboodschap en de dialoog aangaan met de juiste doelgroep. Zo berekende onderzoeksbureau Forrester dat de mate van engagement op Instagram met 4.21% de vloer aanveegt met netwerken zoals Facebook en Twitter (beide ongeveer 0.1%) Keiharde voorwaarde? Goede content. Meer dan ooit staat of valt advertisement op Instagram met het beeld dat je jouw doelgroep wilt voorschotelen. Sterke beelden dragen bij aan het verhaal dat een bedrijf wil vertellen.
Zo is er berekend dat sterke engagement content er langer over doet om meer dan 50% van het de doelgroep te bereiken. Grote voordeel hiervan is dat kwalitatieve content langer blijft ‘hangen’ bij de doelgroep en dat interactie met de content veel sterker wordt.
Voor bedrijven met een duidelijk, visueel product makkelijker dan voor bedrijven die een dienst aanbieden. Het is nu taak om kritisch te kijken naar de inzet van elk social medium en te bepalen wat je welke doelgroep wilt laten zien.
Het hebben van een showhond is niet makkelijk, maar levert je op de lange termijn veel op. Zorgen voor goede hondenbrokken dus!
Deze blogpost is geschreven door Sander Hoogendoorn, Online Consultant bij MrWork.
Verder lezen over Instagram
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Social Media31.10.2024
Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media28.10.2024
Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil
Verder lezen over Mobile Advertising
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Advertising13.02.2023
Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem
Mobile16.05.2022
Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties
Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor dienstenSocial Media17.09.2021
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie
Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-appVideo18.06.2020
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads
Advertising11.10.2018
Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door
Social Media18.04.2018