We whatsappen, Instagrammen en Facebooken er flink op los met z’n allen in Nederland. En vooral jongeren tussen 13 en 19 jaar: slechts 4 procent van hen is niet in bezit van een smartphone. Dat blijkt uit een onderzoek Trends in de Digitale Media & Entertainment van GfK.
Het aantal bezitters van tablets en smartphones blijft ieder jaar met een paar procent groeien. Van alle Nederlanders heeft 80 procent, dat zijn 10,6 miljoen mensen, een smartphone. 65 procent van de Nederlanders van 13 jaar of ouder heeft een tablet in gebruik.
Facebook is het populairste social media kanaal: 74 procent heeft een actief Facebook-account en 30 procent een actief Twitter-account. Deze getallen blijven stabiel ten opzichte van vorig jaar. Onder jongeren is Facebook ook nog steeds razend populair: 89 procent heeft een actief account. Op Twitter is dit wat minder, namelijk 52 procent. Onder alle Nederlanders groeit Instagram (13 procent in december 2014 naar 18 procent in juni 2015), Pinterest (van 10 procent naar 17 procent) en Snapchat (van 6 procent naar 9 procent). Onder jongeren is Snapchat en Instagram ontzettend populair: meer dan de helft van de jongeren zijn op deze kanalen actief.
Ook het aantal tabletbezitters neemt toe. In december 2014 waren er 61 procent van de Nederlanders in het bezit van een tablet, dit jaar is dat aantal gestegen naar 65 procent. Ook onder jongeren is het aantal gestegen. In december 2014 was de helft van de jongeren in het bezit van een tablet, nu is dat 57 procent.
Slechts 1,5 procent van de Nederlanders is in het bezit van een smartwatch. De aanschafintentie neemt af van 17 procent (december 2014) naar 11 procent.
38 procent van de Nederlanders maakt gebruik van betaalde video on demand diensten. Jongeren zijn vaker bereid om te betalen voor dit soort diensten: 53 procent van hen betaalt voor het kijken naar films en series on demand.
Ken je deze video nog? We zitten tegenwoordig zo vaak op onze smartphone, dat het af en toe ook belangrijk is om om je heen te kijken naar de ‘echte wereld’.