Mobile10.12.2012

Mobiele inspirators: Maurice Jongerius [interview]


mobiele-inspirators-maurice-jongerius-in.jpg
mobiele-inspirators-maurice-jongerius-in.jpg

Online mobiel shoppen en API in 1 zin? Dan is er een grote kans dat de naam van Maurice Jongerius direct volgt. Hij is verantwoordelijk van het mobiele kanaal en de API ontwikkelingen binnen bol.com en daarmee een inspirator voor velen. Vanuit Mobylizr stelden we 5 vragen over passies, apps maar ook zijn visie op 2013. Dit interview is onderdeel van een reeks aan interviews met mobiele inspirators in Nederland.

Even voorstellen: Wie ben je, wat is je rol in je bedrijf en zonder welke mobiele applicaties/sites (max 4) kom jij de dag niet door?

Ik ben bij bol.com verantwoordelijk voor mobiel en de API, waarmee wij developers (zowel intern als extern) in de gelegenheid stellen om zelf apps te bouwen met bol.com data. Ik ben een frequente bezoeker van nu.nl (in al zijn verschijningsvormen), twitter, Facebook en twinklemagazine.

Van welke opdrachten/projecten kunnen we je kennen?

Mijn meest recente project is de lancering van onze volledig nieuwe mobiele website (m.bol.com), waarmee wij de stap hebben gezet voor een in-house mobiele vertaling van hetgene waar bol.com voor staat. Hierbij hebben we heel bewust gekozen voor een site en niet een reeks apps. Op onze mobiele site proberen we zo goed mogelijk functionaliteiten te bieden waar de mobiele klant naar op zoek is in elke fase van het proces van inspiratie, oriëntatie tot aan aankoop. Het is een hele uitdaging om de complexiteit van online shopping naar een mobiele omgeving te sizen en voor de klant relevant te zijn.

Wij zijn van mening dat wij onze klanten het beste kunnen bedienen op een aantal gekozen platforms en laten overige plekken bewust open voor externe developers. Dit is een strategie die de afgelopen jaren goed heeft gewerkt voor bol.com. We zien dat developers heel creatief zijn en experts zijn op hun platforms en daarmee onze klanten unieke functionaliteit en/of beleving kunnen bieden. Voor ons is het belangrijk dat bol.com is, daar waar de vraag ontstaat; of dat nou een app op een mobiel is, op een koelkast of een navigatiesysteem. De snelste manier om op de plekken te komen is het inzetten van ambassadeurs voor je merk in de vorm van ons Developer Center.

Wat zie jij op mobiel gebied als belangrijkste trend(s) in 2012?

Doordat steeds meer consumenten over een smartphone zijn gaan beschikken, zien we dat zij daar ook alles mee doen. Voorheen waren de iOS gebruikers de echte die-hards op alle tereinen (shopping, gaming, social networking). Android heeft een hele grote nieuwe groep gebruikers die voorheen veel minder connected waren en nu overal in opkomst zijn en iOS qua volume voorbij streven.

Wellicht voor de hand liggend, maar.. Van welke mobiele ontwikkeling verwacht je het meest in 2013?

Mobiel shoppen ligt vanuit bol.com voor de hand, maar is ook direct een van de meest interessante trends voor merken. De snelheid waarmee nieuws tot je nemen, bankieren en social networken de desktop hebben ingehaald doet je afvragen waarom dat niet in hetzelfde tempo met shoppen gebeurt. Het heeft in mijn ogen te maken met de complexiteit van shoppen in het menselijk brein. Het is een continue tocht van afwegen, vergelijken, twijfelen, bevestiging zoeken, betrouwbaarheid valideren en keuzes maken. Dit zorgt ervoor dat de adoptie een stuk langzamer gaat, maar het is wel de plek waar voor merken veel geld te verdienen is. De drempel om mobiel te shoppen wordt kleiner. Dit betekent in de praktijk vermoedelijk dat er een nieuwe groep mobiele kopers komt, met name ook vanuit het lager geprijsde (Android) segment.

Hopelijk zien we ook iDEAL mobiel verschijnen, waardoor we een betere integratie kunnen bieden met de gigantische stijging van het mobiele bankieren, waarbij banken nu gek genoeg alleen maar focussen op transacties en saldo checken ipv een transactie verder faciliteren. Wij willen in ieder geval vooraan staan als de klant er op welk moment dan ook klaar voor is!

Welke rol gaat het mobiele kanaal in de (nabije) toekomst spelen voor merken?

Het ligt vanuit mijn positie voor de hand om te zeggen dat alle merken mobile first moeten denken. Daar zit echter wel een behoorlijke nuancering in. We weten allemaal dat mobiel voor vrijwel alle merken impact heeft en gaat hebben, maar het tempo verschilt echt per branche. Natuurlijk moet je anno 2012 als merk mobiel aanwezig zijn, maar het is essentieel om goed op de behoeftes te letten in jouw specifieke branche (vanuit je klanten gezien) en daar je next steps op af te stemmen. Je wil niet 100% van je resources besteden aan iets wat nu bijvoorbeeld 10% van je inkomsten is, dan overleef je het simpelweg niet.

Nieuwe kansen biedt het natuurlijk ook om op een meer persoonlijk niveau te connecten met je klanten, waarbij je bijvoorbeeld je volledige klantenservice kunt verleggen naar mobiel en langzaam afscheid kan nemen van traditionele telefonische klantenservice.  Het is belangrijk dat een merk zorgt voor synchronisatie door alle kanalen en devices heen, zodat een persoonlijke ervaring voor de klant, device- en kanaal onafhankelijk is en de grens tussen fysieke wereld en online verder vervaagt.

Welke bedrijven inspireren jou met hun aanpak (al dan niet geïntegreerd binnen andere kanalen) van mobiel?

Sinds wij toegetreden zijn tot de Ahold familie is het besef pas echt doorgedrongen hoe ver bijvoorbeeld Appie zich ontwikkeld heeft. De hoeveelheid gebruikers, de synchronisatie met content (recepten, allerhande) , boodschappenlijstjes met looproutes, etc. Het is een goed voorbeeld van een merk dat echt snapt waar hun klant behoefte aan heeft en ook de lef heeft om daar vroeg mee te beginnen. Ik hoop ook dat wij in de toekomst en integratie kunnen hebben op mobiel gebied.

Je kan verder niet om nu.nl heen, zeker niet in de afgelopen periode. De lancering van alle nieuwe apps en sites laat niet alleen zien dat zij perfect begrijpen waar de consument mee bezig is, maar getuigt ook nog eens van een aanzienlijke kwaliteit van het team achter nu.nl. Een van de breinbrekers voor ieder merk is het ondersteunen van een ontelbaar aantal platformen, wat nu.nl gewoon gedaan heeft.

Welke vraag zijn we vergeten te stellen en wil je toch graag invullen/beantwoorden?

Bedrijven die hun middelen openstellen voor derden, is dat niet vragen om problemen?

Dat is de eerste gedachte die opkomt bij een hoop mensen waar ik mee spreek. Je moet de externe partners en developers zien als ambassadeurs van jouw merk. Je onderhoudt nauwe banden, bespreekt de zaken waar zij tegenaan lopen en je moet vooral niet bang zijn om ook af en toe streng te zijn en op te treden. In de praktijk komt dit nauwelijks voor, doordat je een gezamenlijk belang hebt: het beste bieden voor de klant. Door spelregels neer te leggen om hoe om te gaan met ons merk en de klant kun je een fijne samenwerking tegemoet zien. Wij denken dan “Let us help you help our customers”. Tenslotte moet je gewoon harstikke blij zijn dat er supergave apps ontwikkeld worden door de community met stuk voor stuk topratings.

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

...

Verder lezen over API

SXSW: Amazon, pionier in een API-gedreven economie?

De economie van vandaag wordt nog gedomineerd door corporaties die opereren als silo’s, met gesloten, intern gerichte processen (vb. ontwerp, productie, distributie) om hun producten en diensten te creëren.De toekomst...

Events13.03.2014

SXSW: Amazon, pionier in een API-gedreven economie?

Google Enterprise update: nieuwe API voor zakelijk gebruik van Google+

Google kondigde eerder deze week nieuwe Google+ functies aan voor gebruikers van Google Apps for Business, Government of Education. Er komen nieuwe zakelijke functies voor de Google+ app op Android beschikbaar en tevens...

Social Media15.08.2013

Google Enterprise update: nieuwe API voor zakelijk gebruik van Google+

Google Maps Engine API

Google heeft de Google Maps Engine API aangekondigd. Zo kunnen ontwikkelaars nu ook de kracht van Maps Engine inzetten voor eigen applicaties.Met de Maps Engine maken organisaties gebruik van de snelle en betrouwbare clo...

Technology06.06.2013

Google Maps Engine API

Bereid je voor op het internet van de toekomst!

Vandaag is onze whitepaper met als thema: 'Bereid je voor op het internet van de toekomst!' uitgekomen. Deze gratis te downloaden editie vertelt je alles over de veranderingen in het web. We bespreken de mogelijkheden en...

Technology08.05.2013

Bereid je voor op het internet van de toekomst!

Realtime API voor Google Drive

Google heeft een Realtime API voor Google Drive gelanceerd, hiermee maken ze het voor ontwikkelaars mogelijk apps te maken die inhaken op de real-time editing mogelijkheden van Google Drive.Bedrijven als Neutron Drive...

Technology20.03.2013

Realtime API voor Google Drive

Twitter lanceert Advertising API

Begin deze week draaide de geruchtenmolen al op volle toeren, niemand stond er dan ook van te kijken dat Twitter gisteren zijn advertising API aangekondigde. Deze ‘APplication Interface’ stelt marketeers in staat om...

Social Media21.02.2013

Twitter lanceert Advertising API

Bit.ly helpt ontwikkelaars met nieuwe real-time API

De website Bit.ly lanceerde gisteren een volledig vernieuwde API waarmee ontwikkelaars de mogelijkheid krijgen om gebruik te maken van de real-time gegevens van Bit.ly en deze in te bouwen in hun applicaties en andere pr...

Online09.01.2013

Bit.ly helpt ontwikkelaars met nieuwe real-time API

Nieuwe Twitter API neemt afscheid van RSS

Afgelopen woensdag maakte Twitter de lancering van de nieuwe API bekend. Versie 1.1 deed al ruim van tevoren veel stof opwaaien, mede door diverse omstreden beperkingen voor developers van Twitter-apps. Één van die reg...

Social Media08.09.2012

Nieuwe Twitter API neemt afscheid van RSS

Verder lezen over Bol.com

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

De eerste LEGO-bloemenwinkel in Nederland is open

LEGO heeft een bloemenwinkel geopend. Het is een tijdelijke winkel en je kunt je er onderdompelen in een kleurenpracht.

Gadgets01.05.2024

De eerste LEGO-bloemenwinkel in Nederland is open

In samenwerking met bol.com
​Bol.com heeft last van AI-boeken: en zijn klanten dus ook

Bol.com biedt al jaren de mogelijkheid om je eigen boek te lanceren. Hartstikke tof, want zo kunnen relatief onbekende mensen toch een boek op hun naam hebben. Echter blijkt nu dat er heel veel boeken worden geschreven d...

Online02.10.2023

​Bol.com heeft last van AI-boeken: en zijn klanten dus ook

Consumentenbond: Bol.com vraagt woekerprijzen voor Action-spul

Webwinkels vragen exorbitant hoge bedragen voor producten die gewoon bij Action, Lidl en IKEA verkrijgbaar zijn. De prijzen zijn soms wel vijf keer zo hoog. De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar de praktijken va...

Nieuws26.09.2023

Consumentenbond: Bol.com vraagt woekerprijzen voor Action-spul

Kat in de.. doos
Onveilige producten makkelijk te verkopen via Bol en Amazon

Uit onderzoek dat de Consumentenbond de afgelopen maanden deed naar de verkoop van producten via de online shops en marktplaatsen van Bol en Amazon blijkt dat het verrassend eenvoudig is om onveilige producten via deze p...

Online05.07.2023

Onveilige producten makkelijk te verkopen via Bol en Amazon

​Derde partijen zijn erger dan pop-ups

Vroeger klaagden mensen steen en been over de vele pop-ups op websites. Daar kwamen adblockers voor, al zullen mensen die die niet gebruiken waarschijnlijk wel gewend zijn aan de pop-ups (en is de hoeveelheid in al die j...

Online28.02.2023

​Derde partijen zijn erger dan pop-ups

Bol moet bezuinigen en schrapt 300 banen

Nog geen twee jaar geleden leek het bij de grootste online winkel van Nederland niet meer op te kunnen. De coronapandemie, en de daaraan gekoppelde contact beperkende maatregelen en lockdowns, zorgde voor een enorme groe...

Nieuws09.12.2022

Bol moet bezuinigen en schrapt 300 banen

Maar volgens de online winkel gaat het niet slecht
Bol gaat karton ophalen in Amsterdam

Je herkent het wel. In de dagen na pakjesavond verschijnen stapels kartonnen dozen van cadeautjes en verzendpakketten bij en rondom papiercontainers, bij lantaarnpalen en prullenbakken in de wijk. En omdat we elk jaar we...

Nieuws10.12.2021

Bol gaat karton ophalen in Amsterdam

Vandaag en morgen rijdt een kartonvreter door de stad

Verder lezen over M-commerce

In 2014 verwachten we €730 miljoen via mobiel te besteden

Nederlanders besteden 12 cent van iedere euro die ze online uitgeven via de smartphone of tablet. Zo blijkt uit een onderzoek gehouden in opdracht van ActiePagina.nl, onderdeel van RetailMeNot. Het onderzoek, dat is uitg...

Mobile15.04.2014

In 2014 verwachten we €730 miljoen via mobiel te besteden

Retail en internet: wat staat ons nog te wachten?

Direct na het bericht vorige maand dat we uit de recessie gekomen waren, kwam het CBS met haar cijfers over het derde kwartaal. Het gaat nog steeds slecht in detailhandel, met een omzet die 2% lager dan in dezelfde perio...

Mobile27.11.2013

Retail en internet: wat staat ons nog te wachten?

2,3 miljoen Nederlanders doen online aankoop via smartphone en/of tablet

De totale m-commerce omzet in de eerste helft van 2013 bedraagt €550 miljoen. Een stijging van +67% ten opzichte van de tweede helft van 2012. De omzet via smartphone en tablet bedraagt inmiddels 11% van de totale e-co...

Online28.10.2013

2,3 miljoen Nederlanders doen online aankoop via smartphone en/of tablet

Registreren voor Mobile Pioneers nu mogelijk

Op woensdag 6 november organiseert Shareforce voor de 4e keer het Mobile Pioneers event. De kennis sessie wordt dit keer gehouden in de Vertrekhal te Rotterdam. Mobile Pioneers is een evenement voor beslissers en marke...

Mobile02.10.2013

Registreren voor Mobile Pioneers nu mogelijk

Nederlandse m-commerce markt is in 2017 gestegen tot 1,1 miljard euro

Webwinkeliers kunnen hun omzet met 15% verhogen door producten of diensten ook via mobiel aan te bieden. Zo blijkt uit onderzoek dat Forrester Consulting in opdracht van PayPal heeft uitgevoerd naar de economische impact...

Mobile15.06.2013

Nederlandse m-commerce markt is in 2017 gestegen tot 1,1 miljard euro

Aantal mobiele kopers groeit met 73% naar 1,7 miljoen

Steeds meer Nederlanders ontdekken het gemak van online kopen met een smartphone of tablet. In Q2 van 2012 hebben 1,7 miljoen consumenten via internet een aankoop gedaan met een mobiel apparaat. Dat is een groei van het...

Mobile15.05.2013

Aantal mobiele kopers groeit met 73% naar 1,7 miljoen

Nederland koploper op gebied van m-commerce

Mobile shopping, ofwel m-commerce, verovert Nederland, zo is te concluderen uit de Zanox Mobile Performance Barometer. Daaruit blijkt dat het m-commerce aandeel van de geboekte omzet uit online sales in Nederland het laa...

Mobile12.02.2013

Nederland koploper op gebied van m-commerce

comScore: “2012 wordt het jaar van de mobiele retail“

Uit een nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau comScore in samenwerking met Telefonica Germany blijkt dat het aantal mobiele shoppers in één jaar tijd met 85% steeg in de EU 5-landen (Verenigd Koninkrijk, Duitsla...

Mobile11.02.2012

comScore: “2012 wordt het jaar van de mobiele retail“